Västerås mitt i delningsekonomin

Det finns ingen exakt avgränsning för vad som räknas in i delningsekonomin men i stora drag innefattas tjänster och sammanslutningar för att hyra, dela eller låna saker istället för att själv äga dem.

Publicerad

Oftast sker detta via nischade digitala tjänster där Airbnb och Uber är de mest kända globala jättarna. För att få en mer greppbar nivå har jag studerat hur det ser ut för delningsekonomin här i Västerås och fann då att det finns en hel del intressanta lokala exempel gällande boende, transporter, kontorsplatser och finansiering.

1. Boende

I många städer världen över har Airbnb blivit ett populärt alternativ till hotell men i Västerås är utbudet relativt dåligt. Det kan till viss del förklaras av den Sverigeunika bostadsformen med bostadsrättsföreningar som oftast inte tillåter uthyrning via Airbnb eller liknande tjänster. Vid en sökning för en lördag i maj hittar jag ett 20-tal boendealternativ där de två som sticker ut mest är en lägenhet på Vega för 186 kronor natten och att man för 4 000 kronor per natt kan bo, basta och bada bubbelpool i en husbåt vid Ångkraftverksbryggorna.

På boendefronten inom delningsekonomin saknar Västerås så vitt jag vet fortfarande någon strukturerad form av Co-living. Konceptet innebär att lägenheter designas för att flera personer på ett smidigt sätt ska kunna bo tillsammans. Det vanligaste upplägget är att sociala ytor som kök, matplats, vardagsrum och arbetsytor delas medan sovutrymmen är privata. Det finns i Sverige ett antal företaget som hyr in bostadshus från fastighetsägare för att sedan sköta all administration och hantering mot de boende.

2. Transporter

Taxitjänsten Uber som är störst globalt verkar ha dålig närvaro i Västerås då det vid mina tester aldrig funnits någon tillgänglig bil. Det beror säkert delvis på att Ubertjänsten pop, där privatpersoner utan taxilicens kör sin egen bil, sedan 2016 inte är tillåten i Sverige. Här borde det dock finnas en bra bokningskanal att hämta för något lokalt taxibolag. Med många internationella besökare till Västerås finns en kundgrupp som är vana vid att Uber är det självklara transportvalet.

För den som ibland har behov av en bil men inte vill äga en själv är medlemskap i en bilpool ett smart val både för ekonomin och miljön. Via bilpoolen samsas många medlemmar om en eller flera bilar, och delar på bilens fasta kostnader som till exempel skatter och försäkringar. Det finns ett antal bilpooler i Västerås fördelade mellan City, Kopparlunden och Öster Mälarstrand så en slutsats man nog kan dra är att nybyggda områden med lägre andel parkeringar i förhållande till lägenheter ökar behovet av bilpooler.

3. Kontorsplatser

Genom tillväxten av företag som inte har behov av egna lokaler och kontorsplatser har marknaden för Co-working växt världen över och Västerås är inget undantag. Sedan några år tillbaka finns möjligheten att på timbasis hyra en arbetsplats hos till exempel Expectrum, Loftet och Westras. I höst utökas utbudet ytterligare då B:26 invigs i Mimerkvarteret.

4. Finansiering

Till sist en närbesläktad företeelse till delningsekonomin, nämligen finansiering genom crowdfunding där företag genom specialanpassade plattformar får hjälp med sin finansiering genom lån, förhandsförsäljning, bidrag eller aktieförsäljning. Även här finns det några lokala exempel där ett är återuppbyggnaden av Sjökrogen som delvis finansierats med lån via plattformen Kameo. Vidare genomförde Smartgroup, med varumärkena Smartshake och Herobility, under 2018 en Crowdfundingkampanj som resulterade i att 1300 personer tillsammans investerade 15 miljoner kronor. Kampanjen genomfördes via plattformen Pepins där även det Västeråsbaserade pensionsförsäkringsförmedlingsbolaget Pensiono tidigare tagit in kapital.

Powered by Labrador CMS