Mikael Bergström alldeles innan nyemissionen skulle börja. Foto: Jonas Edberg

Smartgroups nya miljonsatsning – låter alla investera i bolaget

Smartgroup, med produkterna Smartshake och Herobility, satsar på att öka tillväxten. Företaget tar därför in mellan 10 och 25 miljoner kronor genom en nyemission – där vem som helst får vara med och investera i bolaget.

  • Publicerad 17:40, 29 maj 2018

Tidigare har kapitalmarknaden endast varit tillgänglig för ett fåtal personer med rätt nätverk. Nu gör crowdfunding-företaget Pepins det möjligt för hela svenska folket att investera från 500 kronor och uppåt.

Under tisdagen öppnade emissionen för Smartgroup. Det svenska familjeföretaget har sedan starten 2009 sålt över 23 miljoner produkter på över 90 marknader under de egna varumärkena Smartshake och Herobility.

Bolaget jobbar med innovation, design och svensk kvalitet i starkt växande konsumentsegment – wellness och baby. Försäljningen ökade enligt halvårsrapporten med 34 procent mot föregående år och för att växa ännu snabbare ska bolaget nu ta in 10 till 25 miljoner kronor i tillväxtkapital via Pepins crowdfunding. Målet är att omsätta över 300 miljoner svenska kronor inom fem år. 

– Det tog oss bara fem år från starten att passera en försäljning på 70 miljoner svenska kronor med Smartshakes produkter. Tillväxten vi har i nya varumärket Herobility som lanserades förra året är ännu snabbare. Nu tar vi in kapital för att accelerera och leverera i takt med den ökande efterfrågan, säger Mikael Bergström, vd och grundare. 

Herobility erbjuder nappflaskor i innovativ design och satsar nu på att utveckla produkter i miljövänliga material. Smartshake växer inom wellness och har etablerat sig med smarta vattenflaskor och shakers. 

– Just nu är det ett perfekt läge att lägga i nästa växel, vi har de senaste åren investerat i produktutveckling och fyrdubblar vårt sortiment för att möta efterfrågan från kunder och inköpare. Nu är det marknadsföring och försäljning av båda varumärkena som gäller. Tillväxtpotentialen i Europa, USA och Kina är enorm, berättar Mikael. 

Smartgroup har 150 patent, design- och varumärkesskydd, försäljning via egen e-handel, återförsäljare och distributörer på 90 marknader och har över 1 500 aktiva influensers. Bland återförsäljarna finns Walmart, Target, Amazon, ICA, Apoteket, XXL och Stadium. 

Om Smartgroup AB

Smartgroup är ett brandhouse med egen produktutveckling och outsourcad produktion i Kina och försäljning via egen e-handel, återförsäljare och distributörer på 90 marknader. Smartgroups kunder finns i de starkt växande segmenten wellness och baby under varumärkena Smartshake och Herobility. Koncernen har 26 anställda och huvudkontoret ligger i Västerås med säljkontor i Pittsburgh, USA.

Om Pepins Group AB

Pepins erbjuder aktiebaserad crowdfunding på professionella villkor. Här får alla som vill chansen att upptäcka och bli delägare i spännande bolag de tror på. Tillsammans hjälper vi företag att växa, skapa fler jobb och göra skillnad. Pepins Group står under Finansinspektionens tillsyn. 

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Krönika: Säkerhet och synlighet på LinkedIn

LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska...tisdag 30/11 15:07

Krönika: Money talks i en allt mer komplex vardag

Hej företagare! Hinner du stanna upp och läsa en reflektion om din och de flesta entreprenörers vardag? Tiden rusar och världen snurrar på, eller hur? Och det är inte helt lätt att se en förändring...tisdag 30/11 15:04

UF-chefen: "Otroligt bra processutbildning för eleverna"

Att driva UF-företag är något som många elever runt om i Sverige gör varje år och dessutom uppskattar väldigt mycket. Nyligen har ”UF Målbild 20/21” avslutats och Västmanland är bäst i Sverige!...måndag 29/11 19:05

Deras affärsidé: Konverterar vanliga cyklar till elcyklar

I Västerås är det många gymnasieelever som får chansen att driva ett UF-företag. I år har ett gäng elever från ABB Gymnasiet skapat ett företag som de satsar stort på. De heter ReBike UF och deras...måndag 29/11 18:50

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Vin i Västerås gör efterlängtad comeback

Konserthuset ny skådeplats: Smaka på den här. Nästa helg är vin- och delikatessmässan Vin i Västerås tillbaka. I delvis ny tappning och på ny plats – men med samma arom. – Besökarna kommer att känna igen sig, säger Hanna...söndag 24/10 15:51

Hon är Västerås Tidnings nya vinskribent: ”Viner ska inte vara något snobbigt”

Jenny Asplund hoppas kunna inspirera med sina tips Västeråstjejen Jenny Asplund är sommelier och etablerad vinskribent. Nu ska hon dela med sig av sina kunskaper till Västerås Tidnings läsare. – Det känns väldigt kul och spännande att ha fått den här...tisdag 22/6 20:20

Grillen är laddad inför helgens ölfestival

På fredag går startskottet för ölfestivalen Coppersmith´s med vänner. Men redan under onsdagen tändes grillarna på området. – Köttet ska ligga på grillen i 12 till 14 timmar, så för att hinna måste...onsdag 26/5 16:18

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING