Gunilla Lidgren (närmast) på Riksbyggen i Västerås, här tillsammans med Helen Lindahl från Aktör Edutainment. Bilden är från början publicerad i en bok från Kultur och Näringsliv, i serien Kultur för tillväxt. En bok som handlar om Riksbyggens arbete med att ta hjälp av kulturen för att utveckla sin organisation. Foto: Mattias Lindbäck

Riksbyggen blir starkare tillsammans – med hjälp av kul-tur

Hur blir vi bättre på att bemöta kunder? En konkret fråga, men kanske inte helt enkel att svara på. Riksbyggen servicecenter, med bas i Västerås, tog hjälp av improvisationsteater. – Personalen tycker att det här är kul, men det är också ett nytt och roligt sätt att prata om saker som kanske är jobbiga, säger Gunilla Lidgren som är chef på Riksbyggens servicecenter i Västerås.

Publicerad

Riksbyggen är ett kooperativt företag som bygger och utvecklar bostäder, både bostadsrätter och hyresrätter. Företaget finns på flera platser i Sverige och har sitt huvudkontor i Stockholm.

I Västerås ligger huvuddelen av företagets servicecenter, och här jobbar ungefär 190 personer med olika typer av ekonomiprocesser och administration.

Gunilla Lidgren är chef här, och hennes intresse för kultur banade väg för ett nytt sätt att arbeta med kundbemötande på Riksbyggen i Västerås.

– Innan jag kom till Riksbyggen 2006 jobbade jag på Posten, där jag arbetade med liknande uppdrag. Under den tiden träffade jag en managementkonsult som förde in oss på det här med improvisationsteater. 2008 skulle vi ha en konferens här med hela personalen där vi skulle prata om vår interna kultur – då kom jag på att det passade väldigt bra att ta hjälp av improvisationsteater, berättar Gunilla Lidgren.

Sedan 2008 har de med jämna mellanrum använt sig av improvisationsteater då man haft personalkonferenser: de har alltså bjudit in olika skådespelare och improvisationsgrupper som spelat upp olika scenarier för personalen som de senare använt som underlag för diskussion och olika målsättningar de satt upp inom företaget.

– De spelade till exempel vid ett tillfälle upp en scen där de spelade oss när vi pratade med en kund, och gjorde den i flera olika genrer. Folk skrattar, men det blir ändå ett allvar. Du tar med dig något från mötena: tankar som ”ska vi ha det så här?” och ”vad är vår målsättning med kundsamtalen?”, säger Gunilla Lidgren.

De har också använt sig av improvisationsteater vid ett tillfälle då tre kontor skulle slås ihop till ett 2014. Då var utmaningen att få ihop alla medarbetare och även då hade man som målsättning att jobba mer kundinriktat.

– Folk tycker att det här är kul, det är ett roligt sätt att prata om saker som kanske är jobbiga.

Att gå och se en teaterföreställning ihop, gå på en konsert eller ha en bokcirkel på jobbet är också saker som de jobbar aktivt med på Riksbyggen i Västerås.

– Det blir en liten kontrast till att många företag idag jobbar mycket mot sport. Det blir ett komplement och ett annorlunda sätt att få ihop gruppen. Vi tror att det är bra att blanda upp med lite kultur i näringslivet och inte bara sport, säger Gunilla Lidgren.

Har du mött något motstånd i det här, att några kanske tycker det är flummigt?

– Absolut, det finns sådana tankar och de som är mer passiva när vi håller på med det här. Jag tycker heller inte att man ska tvinga någon att vara med. Men många tycker att det här är väldigt roligt, de kommer fram efteråt och säger att vi borde göra mer sånt här. Jag skulle säga att 90 procent ändå tycker att det är kul.

Har ni märkt någon skillnad efter att ni har jobbat med det här?

– Vi har följt upp de målen som har gått att följa upp, och det är till exempel att vi fick ner vidarekopplingar av telefonsamtal. Nu ska jag inte säga att vi inte hade fått det om vi gjort på ett annat sätt: men det blir ett verktyg att jobba med. Chefer kan gå tillbaka och säga ”kommer ni ihåg vad vi sa då i samband med att vi jobbade med teater”.

Foto: STEN-AKE STENBERG
Powered by Labrador CMS