Inne i distributionshubben på Erikslund arbetar cirka 200 personer. Hit kommer brev och paket som som ska levereras ut till kunderna i Västerås. ×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Postnords stora förvandling

Svenskarna skickar allt färre brev. Samtidigt ökar e-handeln kraftigt månad efter månad. För att klara av att hantera den här omställningen öppnade Postnord i februari den nya distributionshubben på Erikslund i Västerås. – När svenska folkets vanor förändras, då behöver vi också förändra oss. Det är det vi gör just nu, säger Gunilla Oldberg, distributionsområdeschef för Postnord i Västmanland.

Publicerad
Gunilla Oldberg är distributionsområdeschef för Postnord i Västmanland.

För ett år sedan fanns Postnord utspridda över stora delar av Västerås. Det tidigare statligt ägda bolaget hade verksamheter på Bäckby, Hälla, Kopparlunden och vid Notudden.

För att få en mer dynamisk verksamhet togs istället beslutet att flytta verksamheterna till ett ställe.

Platsen blev Erikslund och i början av 2018 stod byggnaden klar. Invigningen hölls den 5 februari och under de följande månaderna flyttade verksamhet efter verksamhet in.

Idag sker mer eller mindre hela Västerås paket- och brevhantering där. I övrigt finns enbart viss verksamhet på Pressverksgatan i Kopparlunden kvar.

– Vi valde att behålla företagscentret där. Dessutom är det många västeråsare som bor i områdena där runt omkring, så vi har även valt att ha en del brevbärare som utgår därifrån, säger Gunilla Oldberg.

I distributionshubben på Erikslund arbetar cirka 200 personer. De flesta är anställda som chaufförer och brevbärare. Några klassiska terminalsarbetare finns inte längre kvar i Västerås. Detta sedan Postnord flyttade sin stora terminal till Hallsberg.

– En stor andel av breven kommer sorterad till oss från Hallsberg och paketen kommer från paketterminalen i Örebro.

Att leveranserna kommer från Närke var en starkt bidragande orsak till att den nya distributionshubben byggdes på just Erikslund.

– Vi sökte efter mark nära E18 och gärna på den här sidan av Västerås, förklarar Gunilla Oldberg.

Inför öppningen fanns dock en viss oro för hur verksamheten skulle påverkas av trafiksituationen, som på Erikslund ibland kan vara smått kaotisk.

– Men det har fungerat bra. Inte varit några problem alls. Vi åker ju oftast ut på tider när det inte är så mycket folk som är ute och handlar, berättar hon.

Bakgrunden till hela omstruktureringen är att vanorna hos konsumenterna har förändrats radikalt på senare år. I takt med att samhället har blivit allt mer digitaliserat har antalet brev som skickas minskat drastiskt. Även de traditionella räkningarna minskar i och med att allt fler använder sig av autogiro och e-fakturor.

Samtidigt ökar näthandeln kraftigt. Enligt E-barometern, där PostNord och Svensk Digital Handel summerar utvecklingen av handeln på internet, har e-handeln ökat med cirka 15 procent per kvartal under de senaste åren.

Som ett exempel handlade varannan svensk julklappar på nätet under 2017.

Ett sätt att lösa den här problematiken har varit att ändra brevbärarnas roll.

– Vi är inne i en förändringsresa där vi ställer om från att ha varit en organisation som delat ut brev till att vara ett logistikföretag som ska samordna brev och paket på bästa sätt. Det togs därför fram en strategi för att brevbärarna nu även ska kunna ta med sig paket och att chaufförerna som tidigare kört paket nu även kan köra brev. Allt i takt med att det ena minskar och det andra ökar.

När det gäller pakethanteringen är vi just nu på väg in i den tid på året då hanteringen av paket ökar lavinartat. Med start från Black friday det sedan över julen och mellandagsrean.

Postnord hanterar en vanlig dag ungefär 450 000 paket per dygn. Förra året hanterades 719 000 paket per dygn dagarna runt Black friday. I år väntas den siffran öka ännu mer.

Julhandeln på nätet mot nya höjder – mer än var tredje julklapp kommer att köpas online

Chaufförerna levererar burar med paket ut till de olika postombuden i Västerås.

Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att mer än var tredje julklapp (36 procent) kommer att inhandlas via internet i år. Det framgår av PostNords julprognos, baserad på kommande E-barometern för Q3 2018*.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för drygt 7 miljarder. I år spås alltså den siffran öka med 15 procent. Det innebär också att mer än var tredje julklapp, 36 procent, kommer att köpas på nätet i år. Det kan jämföras med till exempel julhandeln 2014, då 24 procent av julklapparna handlades online.

– Julshoppingen flyttar allt mer ut på nätet. E-handelns största fördelar blir ännu tydligare under julhandeln - ett större utbud än i butik och bekvämligheten i att kunna handla när och var man vill, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Drygt varannan person (55 procent) anger att de kommer att e-handla julklappar och högst är andelen bland 30-49-åringarna, där nästan 8 av 10 tänker köpa en del av sina julklappar på nätet. I den åldersgruppen säger också 50 procent att de kommer att göra mer än hälften av julklappsinköpen online, och nästan var tionde kommer att handla samtliga sina julklappar online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker.

Enligt undersökningen planerar var fjärde konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som tänker e-handla julklappar är andelen ännu större; drygt fyra av tio ska e-handla julklapparna före december. Det är fler än i fjol som planerar att handla sina julklappar tidigt i år.

5 kriser som förändrat svenska postväsendet

1. Postnumrens införande 1968. Tidningarna skrev att det mesta var fel i Posten och att ledningen troligen var inkompetent. Allmänheten rasade. Att lägga ett postnummer till adressorten ansågs nämligen var ett sorteringsarbete och därmed Postens jobb.

2. Portoreformen 1983. Höjt porto var nödvändigt då ränteläget gjorde att verksamheten förlorade flera hundra miljoner kronor. Prishöjningen låg på i snitt 11 procent. Massiv kritik från kunder och i media.

3. Nytt brevnät 1996. Stort tekniksteg där alla brev maskinsorterades i stora sorteringsterminaler runt om i Sverige. Kvalitetsproblem följde under en period och förtroendet för Posten sjönk.

4. Avvecklingen av postkontoren 2001. Brev- och paketservicen flyttade till butiker och bensinstationer och postkontoren lades ner efter sjunkande kundunderlag. Kvalitetsmässigt gick förändringen bra, men kritik från privatpersoner resulterade i negativ press.

5. Ny produktionsmodell 2014. Sjunkande brevvolymer ledde fram till en stor omorganisation inom PostNord. Förändringen gick snabbt och har i perioder gått ut över företagets leveranser. Kraftig kritik i media från sommaren 2016 fram till i dag.

Powered by Labrador CMS