Satsade på drömmen. Västerås destilleri drivs av Salar Azizi och sambon Emmelie Fallberg. De startade verksamheten för nästan exakt ett år sedan och redan några veckor efter att deras gin hade lanserats på Systembolaget hade de passerat företagets uppsatta försäljningsmål. Foto: Avig Kazanjian

Paret satsar allt (och lite till) på lokalt gin: "Gått väldigt snabbt"

Västerås har sedan ett år tillbaka ett eget lokalt gindestilleri. Under julen gjorde produkterna entré på systembolagets hyllor – och det blev genast en försäljningssuccé. – Det är en riktig ginboom just nu, säger Salar Azizi.

  • Publicerad 20:14, 25 feb 2022

Västerås destilleri drivs av Salar Azizi och sambon Emmelie Fallberg. De startade verksamheten för nästan exakt ett år sedan.

– Vi hade jobbat inom restaurangbranschen i flera år och det var så vi träffades. Då jobbade vi på Steam Hotel, men på slutet var vi båda två anställda på A-grill. Jag var barchef och Emelie jobbade som dessertkock. Men när pandemin slog till fick vi svårt att få ihop tillräckligt med timmar, så vi sa upp oss och gick till Arbetsförmedlingen för att söka nya jobb.

När jobbsökeriet drog igång väcktes snabbt tanken om att starta något eget.

– Vi hade precis drabbats av en brand hemma och satt i en lånelägenhet och pratade om att vi ville starta upp något tillsammans. Vi funderade bland annat på restauranger och bagerier, men vi insåg att det redan fanns många bra företag i de branscherna i Västerås.

– Jag hade tidigare pratat mycket om att det skulle vara roligt att starta ett destilleri, och då frågade Emmelie om vi inte skulle slå till. En vecka senare var företaget registrerat – och då var det bara att köra!

Nu har verksamheten varit igång i ett år ungefär och sedan ett par månader tillbaka har försäljningen börjar ta fart.

Än så länge har Emmelie ett ”vanligt” dagtidsjobb – medan Salar Azizi jobbar heltid med destilleriet.

– Förhoppningsvis ska vi kunna leva på det här fullt ut båda två från och med i sommar. Vi har satsat allt vi har – och lite till. Vi tänkte att vi båda är under 30 år, och skulle det här inte funka har vi fortfarande chansen att välja en ny inriktning på livet.

Västeråsarnas gin säljs på Systembolaget och i lokala barer. Foto: Avig Kazanjian

Att starta företag var lätt. Men att tillverka gin visade sig vara svårare än Salar från början trodde.

– Jag har jobbat med destillerier tidigare och varit ute och sett hur dom jobbar, så jag kunde lite. Trodde jag i alla fall. Men när vi hade fått hem kopparpannan och fått den installerad och ingenjörerna hade åkt hem, då stod jag bara där och funderade: ”vad gör jag nu?”

– En kväll var jag här i 14 timmar och förstod inte vad som var fel. Normalt sätt ska man få ut 60 till 70 liter på sex till åtta timmar, men jag hade bara fått ut 15 liter. Jag blev tvungen att ringa leverantören i England för att fråga vad jag gjorde för fel. Svaret var enkelt: ”Öka värmen”, och när jag gjorde det började det hända grejer.

Ganska snabbt började dock Salar och Emmelie få grepp om processen. Och snart började de få fram en produkt som de kände att de kunde sälja.

– Vi testade oss fram tills vi hittade en produkt som både smakade och luktade som vi ville att den skulle göra.

I december 2021 lanserades Västerås Destilleris första två produkter på Systembolaget. En dry gin och en double distilled gin.

Sedan dess har företaget sålt drygt 2 000 flaskor. Dubbelt så många som de själva hade satt som mål.

– Vi hade satt som mål att sälja
1 000 flaskor och det nådde vi väldigt snabbt, säger Salar Azizi.

Deras produkter säljs via Systembolagets koncept ”Lokalt och småskaligt” så det finns tillgängligt i butiker inom en radie om 15 mil. I Västerås säljs deras gin i butik, och i övriga landet finns produkterna i beställningssortimentet.

Det andra försäljningsbenet är restauranger och barer. I och med att restriktionerna nu har släppts kommer den försäljningen att öka.

– Från och med förra veckan finns vi på de flesta barerna här i Västerås, berättar Salar Azizi.

Kapaciteten för en snabb försäljningsökning finns redan idag. Enligt Salar Azizi producerar man i dag cirka 1 000 flaskor per månad. Men med den utrustning destilleriet har idag klarar de att producera någonstans runt 100 000 flaskor per år.

– Den dagen vi nått dit kommer vi inte klaga på att vara här dygnet runt, säger Salar och skrattar.

Som alkoholtillverkare har man i Sverige en utmaning med reglerna kring marknadsföring.

– Det är mycket svårare för oss i Sverige än vad det är för producenter i andra länder. Man vet inte riktigt vad man får och kan dela.

De starkaste marknadsföringskanalerna blir därför nöjda konsumenter – och folk som jobbar inom restaurangbranschen.

– Just restaurangpersonalen är våra viktigaste ambassadörer. När de säljer en drink är det oftast något som de själva tycker är gott och kan ställa sig bakom.

Timingen för att starta gintillverkning kunde nästan inte vara bättre nu. Efter att den senaste tidens stora ölboom med fokus på lokala mikrobryggerier är det nu ginmarknadens tur att explodera.

Det finns för tillfället ingen drink som är mer trendig än en gin & tonic.

I takt med att intresset vuxit för den klassiska drinken har även marknaden för allt som har med gin och tonic vuxit enormt, både vad gäller ginglas och utbuder på tonicsorter.

Vad är det som gör gin så populärt?

– Det är en enkel produkt att jobba med. Det är gin – och det är tonic. Och eftersom utbudet är så stort nu så folk kan göra sin gin och tonic hemma precis som man får den i en bar.

– För mig personligen har jag länge haft en förkärlek för gin. Vi tycker att gin är en fantastisk produkt som man kan göra väldigt mycket med, och man kan smaksätta den med precis vad man vill, så länge enbär är tongivande.

Till sist. Hur föredrar du att dricka ditt gin?

– Helst dricker jag det rent. Men om jag ska lyxa till det väljer jag att göra en gin & tonic. 5 cl gin och 10 cl valfri tonic. Jag brukar välja fevertree mediterranean som är en lite friskare tonic. Till sist toppar jag med lite citronzest som garnering – och häller på med massor av is.

Avancerad utrustning. När Salar Azizi och Emmelie Fallberg köpte utrustningen till destilleriet trodde de att de hade koll på hur processen att framställa gin gick till, men det visade sig vara mer invecklat än det trott. Foto: Avig Kazanjian

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Krönika: AI tar över marknadsföringen steg för steg

Det har pratats under lång tid om att artificell intelligens ska ta över mer av vår vardag och steg för steg är det i varje fall på väg att ske för den som jobbar med digital marknadsföring. Under de...måndag 23/5 15:43

Kluriga upplevelser på export: Prison Island sprids världen över

Prison Island är ett företag olikt många andra. Inspirerade av Fångarna på Fortet, erbjuder de äventyr och tävlingar som testar deltagarnas alla sinnen. De började resan i Västerås och har idag 55...onsdag 11/5 19:56

Västeråsföretaget underlättar vardagen för glutenintoleranta i hela Norden

”Målet är att växa ytterligare” MixWell är en okänd jätte i Västerås. Företaget som en gång startade i ägarnas kök levererar idag flera hundra ton glutenfria produkter över hela Norden. – Målet är att växa ytterligare, säger vd:n...måndag 9/5 19:10

Länets UF-företagare visar upp sig på marknad i Västerås city

Lanserar nytt koncept Då pandemin satte stopp för den klassiska UF-mässan arrangerar Ung Företagsamhet i Västmanland istället en UF-marknad på Fiskartorget i centrala Västerås.fredag 6/5 16:30

jubileumsår

Stefan Lanehed – Västerås Tidnings första journalist

”Tidningen är en del av mitt hjärta” Här är Västerås Tidnings första journalist. Stefan Lanehed var med och formade det redaktionella innehållet när ett ungt annonsblad tog sina första stapplande steg mot att bli en läsvärd och...måndag 11/4 10:22

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Jenny Asplund: Här är påskens drycker – k(l)uckeliku

Påsken närmar sig med stormsteg, en högtid som har kommit att bli en kulinarisk fest där vi svenskar fullkomligt frossar i god mat och dryck.lördag 9/4 14:22

Här jäser äpplen till hantverkscider

Några kilometer utanför Köping ligger musteriet som tagit en väg in på det jästa spåret. Här tillverkas hantverkscider, en dryck som vid varje tillfälle är unik.söndag 20/3 18:34

Paret satsar allt (och lite till) på lokalt gin: "Gått väldigt snabbt"

Västerås har sedan ett år tillbaka ett eget lokalt gindestilleri. Under julen gjorde produkterna entré på systembolagets hyllor – och det blev genast en försäljningssuccé. – Det är en riktig ginboom...fredag 25/2 20:14

Sebastian – Västerås bidrag i Sveriges mästerkock

”En passion som kanske gått lite överstyr” Han fick sitt intresse av mat och matlagning då han jobbade som servitör och bartender inom restaurangbranschen. Nu är 26-årige Sebastian Jogér från Västerås med och tävlar i TV4-programmet Sveriges...torsdag 17/2 20:25

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING