Tobias Barkskog

Krönika: E-handlare utan vinst – är butiksdöden 2.0 här?

Det har i åratals pratats och skrivits om butiksdöden bland de fysiska butikerna och nu finns det en hel del som talar för att många e-handlare står på tur för att få kasta in handduken.

Publicerad

Den totala omsättningen inom e-handeln fortsätter förvisso att öka kraftigt men många e-handlare har problem med att få verksamheten att visa vinst.

För vissa är det helt enligt planen då enda målet är kraftig tillväxt som finansieras av ekonomiska tillskott från externa aktörer. Den stora massan av privatägda e-handlare som utan eller med några få anställda kämpar hårt för att kunna leva på sina e-butiker får det svårt i längden att hantera förluster. En stor del i detta är problem med priset på varorna de säljer.

De aktuella handlarna har ofta inte nått tillräckligt stor volym för att få en kostnadseffektiv hantering av ordermottagning, packning och logistik. Förutom det pressas de från två olika typer av företag som trycker ner priserna och därmed marginalerna. Dels av de tillväxtfokuserade bolaget som hellre säljer med förlust än inte alls och dels av hobbyhandlarna som från hemmet driver sin e-handel parallellt med en vanlig anställning och därmed kan hålla lägre priser.

Vinnarna!

Även om det nuvarande läget är dystert för många finns det ju såklart även en hel del vinnare på den rådande situationen inom e-handeln.

Kunderna - som med det stora utbudet av e-handlare enkelt kan hitta en pågående rea på den produkt man letar efter kryddat med en välkomstrabatt vid val av ny leverantör eller prenumeration på butikens nyhetsbrev. Med hjälp av prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner ihop med marknadsplatser som CDON och Amazon tar det inte många minuter att hitta det billigaste priset och bästa villkoren.

Varumärkesägarna - som just nu via egna kanaler kan sälja direkt till slutkund samtidigt som de får varumärkesbyggande hjälp av både av e-handlare och fysiska butiker. Med de senare även i många fall även för utprovning av storlekar då det inte är helt ovanligt att kunder letar på rätt produkt och storlek i en fysisk butik för att sedan göra köpet på nätet.

E-handlarna - som vuxit sig tillräckligt stora för att klara av de fastna kostnaderna för lager och löner ihop med att de skapat bra kundsupport, effektiv logistik och returhantering. Många av dessa butiker har även en tydlig målgrupp och en specialiserad nisch.

Trafiksäljarna – som tack vare den ökade e-handelskonkurrensen inom många nischer och målgrupper får bättre betalt för varje annonsklick. En aktör på detta område som växer snabbt är Amazon vars annonsplattform nyligen passerade Microsofts och intog tredjeplatsen i USA.

Det jag tror kommer hända framöver är att många e-butiker inom samma nisch går samman för att skapa bättre möjligheter att hålla en lägre prisnivå. En del kommer säkert helt sluta med egna butiker och flytta lagerhantering, logistik och försäljning till Amazon när de på allvar öppnar upp mot den svenska marknaden.

Powered by Labrador CMS