Melanie Staaf arbetar i en av zonerna där varor plockas. Foto: Helena Andersson

Här ökade e-handeln med 70 procent

E-handeln växer så det knakar. Nu under pandemin är det många kunder, speciellt seniorer, som väljer att inte åka till en fysisk butik utan istället beställer sina varor via nätet. Västerås Tidning pratade med Therese Kvist, försäljningschef Online, på ICA Maxi Erikslund om deras online-försäljning av mat och annat som butiken har att erbjuda.

Publicerad

Therese Kvist berättar att det hela startade för fem år sen då butiken kände att de ville vara först med den här typen av tjänst.

– Då använde vi oss av något som kallades Matvaran. Det här var till och med innan ICA hade kommit igång med en egen online-lösning, ICA i stort kom inte igång för än ett år senare.

ICA Maxi Västerås ville vara bland de första i Västerås och märkte direkt att det fanns ett jättestort behov.

– Antalet kunder som var intresserade ökade ganska snabbt så vi köpte in en till bil för att kunna leverera till flera, säger Therese Kvist.

Sen dess har behovet ökat och ökat.

– Nu ligger vi på ett snitt av 320 och 350 ordrar om dagen, utom lördagar och söndagar då vi inte har samma kapacitet.

Ökat med 70 procent

I nuläget är det cirka 35 personer som jobbar med e-handelsförsäljningen. Hon berättar att intresset har ökat lavinartat jämfört med förra året.

– I och med coronapandemin har försäljningen ökat med cirka 70 procent. Och då var vi ganska stora redan innan.

Försäljningen har ökat så mycket att lokalutrymme har blivit något av ett problem.

– Vi har köpt till en kylcontainer så att vi kan förvara varorna som packats vilket hjälpte till något. Men tyvärr så får vi fortfarande säga nej till kunder då det inte finns några lediga tider.

Man kan beställa sina varor så sent som dagen innan, stopptiden är 23.59

– Vi har även något vi kallar för riskgruppstid, där är sista chansen att göra beställningen 14.00. Det här för att vi ska kunna möjlighet att plocka ännu flera ordrar. I riskgruppen kan man sen hämta varorna redan mellan klockan 7 och 10 på morgonen dagen efter.

Therese Kvist är försäljningschef Online på ICA Maxi Erikslund.

Det finns även en tjänst där varorna levereras hem, vilket sker tre gånger per dag.

– Möjligheten till hemleverans är däremot lite begränsad eftersom vi inte får rum med hur mycket som helst på våra två bilar.

Jobbarizoner

I butiken så plockas varorna av personalen, inte som man kan tro att en beställning plockas klart för sig, utan all personal har sina olika ansvarsområden, ett system som infördes ganska nyligen.

– När vi kommer på morgonen så ligger alla ordrar klara. Varorna som ska säljas delas in i sex olika zoner som till exempel torrvaror för sig, frukt och grönt och fryst för sig. Och sen plockar den som jobbar ihop de beställda varorna i sin egen zon.

– Fördelen här är att personalen blir experter på sitt eget område. Efter att varorna har plockats så förvaras de i kyl eller frys tills det är dags för kunden att hämta dem.

– Att vi har gjort på det här sättet har höjt effektiviteten och lett till att vi hinner ta emot flera ordrar.

Tanken är att e-tjänsten ska växa ytterligare.

– Vi håller just nu på och nyrekryterar, för uppenbarligen är det flera som vill handla eftersom alla tider snabbt tar slut. Inte för än det händer vet vi egentligen vår kapacitet.

– Vi vill så gärna att alla kunder som vill ska kunna handla på det här viset hos oss.

Powered by Labrador CMS