Billy Bergåker Foto: Pia Nordlander

"Har du en hållbar affärsmodell?"

Kodak var ett blomstrande företag som bidrog till att människors glada minnen dokumenterades, tyvärr slutade framgångssagan i konkurs. Metro var en lysande stjärna på mediehimlen som gick samma väg, och även Rank Xerox hamnade i samma dike.

Publicerad

Vad hade dessa tre företag gemensamt? Jo, deras affärsidé utmanades av nya innovativa digitala lösningar. Tänk bara på världens största hotell- och taxikedjor idag. De levererar boende och transporter trots att de inte äger ett enda rum eller en enda bil tack varje sina digitala affärsmodeller

Nu kan eller vill inte alla vara Uber eller Airbnb, men alla – ja alla, har något att tjäna på att digitalisera sin affär. Den enorma digitala transformering som just nu sköljer som en våg över oss alla har ändrat våra tidigare beteenden kopplat till hur vi använder såväl vår arbetstid som fritid. I morse lyssnade jag på PostNords Sverigechef Annemarie Gardshol i en tv-studio. Deras affärsmodell är utmanad på grund av just ändrade beteenden. Det är allt färre som skickar vanliga brev och deras flöden har ersatts av större försändelser som paket då näthandeln växer i stadig takt. PostNord är ett tydligt exempel på hur gamla anrika bolag och varumärken nu måste anpassa sig till kundernas nya beteenden samtidigt som konkurrenter utmanar genom att ta godbitarna ur kakan.

Du som är företagare, hur länge sedan var det som du avsatte tid för att göra en ordentlig omvärldsanalys och identifierade dina styrkor och svagheter? Vilka är dina kunder och vilka konkurrenter har du? Vilka värdeerbjudanden kan du leverera till marknaden? Frågorna bör du ställa dig i syfte att se om du har en affärsidé som är hållbar just nu och på sikt. Jag och mina kollegor vet genom lång erfarenhet av att stödja att det är nödvändigt för att klara både tillväxt och till och med ren överlevnad.

I min vardag jobbar vi j ust nu med att hjälpa företag som antingen vill förflytta sig digitalt genom att till exempel förändra sina interna processer som exempelvis att ta bort kollegieblocket för lagerinventeringen och hantera detta digitalt. Eller att man vill kommunicera med kunderna via deras smart- phones istället för reklampost i brevlådan. Det kan vara en extra utmaning för ett företag på landsbygden som exempelvis har långa avstånd till kunder, leverantörer och samarbetspartners. Men tro mig när jag säger att dessa bolag ofta har extra mycket att vinna på att öka sin digitala mognad och kompetens när de långa avstånden i kilometer förkortas med fiber och digitala verktyg.

Jag och mina kollegor på Almi träffar mer än tvåtusen företag varje år och vet att digitalisering ligger högt upp på agendan för många. Samtidigt som de flesta förstår att det är viktigt att följa med i utvecklingen, kan det vara svårt för företagen att veta hur och med vad de ska börja, det vill säga vilka möjligheter som passar just deras företag bäst. Här ser vi att vi kan göra skillnad. Kort och gott: stödja företag i att ta fram en digital strategi över vad som behöver göras för att företaget fortsatt ska vara konkurrenskraftigt. Ibland behöver man också träffa andra företag och företagare som är i samma situation för att få inspiration och ”se hur andra gör” – ett enkelt sätt att ”tänka utanför den egna lådan” där det tyvärr är allt för lätt att fastna. Här kan vi objektivt och utan konkurrenssituation matcha ihop olika företag med varandra för att skapa win-win situationer.

För den som eventuellt stoppat ner huvudet i sanden eller skjutit upp arbetet för en förändring så är det är hög tid att ta tag i detta. För du vill väl inte bli en ny Kodak eller Metro?

Powered by Labrador CMS