Delade meningar om rollen som postombud

En bra service för kunderna. Men personalen får slita hårt. Och var ska alla paketen förvaras? E-handelns explosiva utveckling har gett butikerna som agerar postombud ett stort dilemma. – Jag oroar mig för min personal, säger Cecilia Stenell, handlare på Ica Sjöhagen.

Publicerad

En bra service för kunderna. Men personalen får slita hårt. Och var ska alla paketen förvaras?E-handelns explosiva utveckling har gett butikerna som agerar postombud ett stort dilemma.– Jag oroar mig för min personal, säger Cecilia Stenell, handlare på Ica Sjöhagen.

Redan i slutet av nittiotalet började svenskarna att skicka allt färre brev. Kommunikationen blev istället digital. Samtidigt började e-handeln ta ordentligt fart. För dåtidens 1 100 postkontor var det här ett stort problem.

– Postkontoren bestod på den här tiden av en finansiell del och sen en logistikdel med brev och paket. De var som bankkontor nästan, med säkerhetsvalv och stora lokaler i innerstadslägen, berättar Mathias Olsson på Postnord som senare var en av de som drev omläggningen från postkontor till postombud.

Samtidigt var kontoren inte anpassade för den växande e-handeln, och i takt med att transaktioner över disk minskade så mycket som de gjorde i slutet av nittiotalet så var Posten tvungen att minska öppettiderna och stänga ner kontoren.

Lösningen blev en djärv förändring av hela Posten. Postkontoren skulle stängas och i stället öppnades postombud som låg i anknytning till andra ställen som till exempel matbutiker eller bensinmackar.

I dag har Postnord 1 650 postombud i Sverige där folk bland annat kan hämta ut sina paket.

Arbetsmiljön blir lidande

Under hela 2000-talet har pakethanteringen fortsatt att växa. Det talas om en utveckling på 15 procent per kvartal, vilket gör att mängden paket som postombuden får hantera blir fler och fler för varje månad.

På senare tid har därför postombuden fått samma problem som de gamla postkontoren. De drunknar närmast av alla paket som ska levereras.

– Den här perioden på året, från Black friday och över julen och mellandagarna är det problem, säger Cecilia Stanell, handlare på Ica Sjöhagen.

– Vi har byggt om postutrymmet för att få plats med alla paket, men till slut tar det stopp. Vi kan inte bygga ut mer än vad vi har gjort.

Under den här tiden när trycket är som allra högst kräver posthanteringen mycket personal, och hanteringen av paketen innebär en hel del tunga lyft.

– Det här oroar jag mig mycket för. Det blir ett enormt tryck på medarbetarna och arbetsmiljön riskerar att bli lidande.

På Ica Sjöhagen har man utökat och anpassat arbetsschemat för att personalen inte ska behöva stå några längre pass vid postdisken.

– Vi ser till att rotera medarbetarna så att de inte behöver stå mer än en timme åt gången i posten, berättar Cecilia.

Under perioden när trycket är som allra högst tvingas paketen staplas och ställas överallt i postutrymmet, vilket gör det omöjligt för personalen att utföra alla lyft på ett ergonomiskt riktigt vis.

– De stora och tunga paketen förstör mest. Vi har redan råkat ut för sjukskrivningar i samband med pakethanteringen. Det var en i medarbetarna som klämde sig i en bur och en annan som fick problem med ryggen i samband med en tidigare jul.

Det som ändå gjort att Ica Sjöhagen fortsatt som postombud är att de vill behålla tjänsten för sina kunders skull.

– När de kommer och handlar vill vi att de ska kunna få den här servicen, säger hon.

Men utvecklingen har gjort att Cecilia idag är inte är enbart positiv till en fortsättning.

– Under stora delar av året fungerar det okej. Men den tuffa perioden, från november till januari, blir för lång, säger hon.

Han är positiv – så löstes problemen

En Ica-handlare som har en mer positiv bild av rollen som postombud är Linus Brostedt, handlare på Ica Viksäng.

– Jag delar de andra handlarnas bild om att posthanteringen är "meckigt". Det kräver ganska mycket från oss som butik. Vi har däremot jobbat mycket med att hitta rutiner.

En lösning har varit att ge en i personalen helhetsansvar för posten.

– Hennes huvudsakliga uppgift är att hålla ihop allt som rör posten och serva postkunderna. Det är i och för sig en ganska dyr satsning, men det är en förutsättning för att det ska fungera.

Linus ser även att rollen som postombud kan ge honom fördelar i konkurrensen med andra butiker i närområdet.

– Risken är att det kommer upp ett annat ombud som tvingar mina kunder att åka till en annan butik för att hämta sina paket. Då ser jag hellre att de kommer till mig.

Powered by Labrador CMS