Grönvit – och gulsvart – satsning. Mathias Eliasson, ABAX Sverigechef, på plats på Solid Park Arena i Västerås där VSK, en av klubbarna som ABAX är storsponsor åt, ska spela matcher i Superettan på. Även VIK Foto: Jonas Bergkvist

Därför satsar ABAX stort på idrotten i Västerås

ABAX är en av de största idrottssponsorerna i Västerås med stort engagemang både i VIK och VSK. – Vi tycker att det är positivt att synas ihop med den lokala idrotten och vill vara med och stötta den, säger ABAX Sverigechef, västeråsaren Mathias Eliasson.

Publicerad

Vi inom näringslivet vill ju att det ska gå bra för staden

ABAX startade i Norge 2009 och har funnits i Sverige sedan 2011 och hela tiden haft sitt huvudkontor i Västerås, som idag omfattar 40-talet anställda.

I dag har företaget internationellt vuxit till att finnas sju länder – och till att vara en av Europas ledande aktörer inom telematik och IOT-segmentet. Sedan flera år har man varit marknadsledande i Norden vad gäller elektroniska körjournaler.

Växt har också engagemanget för idrotten gjort.

– Vi började med att gå in i VSK Fotboll 2014 (som så småningom även kom att innefatta bandyn). Det var ett ekonomiskt tungt läge för fotbollen då så de var väldigt tacksamma att vi gick in så stort som vi gjorde och blev den största sponsorn ihop med ABB då, berättar Mathias Eliasson, och fortsätter:

– Det känns kul att ha varit med från början av den resan när det byggdes upp något nytt till att i år får vara med och stötta klubben i Superettan.

ABAX är en av VIK guldsponsorer. ”Vi ville gå in stort (i både VSK och VIK) och det kändes bättre att göra det ordentligt än halvdant”. Foto: STEFAN LINDGREN

Vi får något tillbaka i form av publicitet och får synas ihop med ett starkt varumärke.

Samma år, 2014, började ABAX även stötta VIK ekonomiskt och har alltsedan dess varit en av hockeyklubbens guldsponsorer.

– Vi valde att gå in i de två största föreningarna i stan. Vi ville gå in stort och det kändes bättre att göra det ordentligt än halvdant. Nu blir det både på toppnivå och ungdomsnivå. Det är ju hela verksamheten vi stödjer, inte bara toppen. Sedan känns det kul att kunna vara med både vintern och sommaren med idrotten i stan.

Nu är VIK också hetare än på flera år.

– Också jättekul. Jag tycker ju att Västerås är en så pass stor stad så att vi ska kunna ha både ett fotbolls- och ett ishockeylag som ligger i de högre serierna.

Varför har ni valt att profilera er så hårt mot idrotten?

– Vi tycker att det är positivt att synas ihop med den lokala idrotten och vill vara med och stötta den. Jag tycker att vi från näringslivet ska göra vad vi kan för att stötta den lokala idrotten och lyfta fram Västerås, det handlar om ett samhällsengagemang. Vi inom näringslivet vill ju att det ska gå bra för staden.

Vilka likheter kan du se mellan företagandet och idrotten?

– Idrott är ju som att bygga ett företag egentligen. Det är en lagsport där det handlar om att prestera, göra saker tillsammans och bygga ett team. Varken ett lag eller ett företag är bättre än den svagaste länken.

Vad vill ni som företag ha för motprestation när ni går in som sponsor?

– Idrottssponsring är ju mycket profilering. Vi får något tillbaka i form av publicitet och får synas ihop med ett starkt varumärke. Det är win-win som med alla samarbeten – oavsett om det är kundrelationer eller om det är ett företag som stödjer en klubb. Vi hjälper klubben och får för det synas ihop med klubben. Det är positivt att associeras med en klubb som också är ett starkt varumärke.

Likt VIK och VSK lyfter nu även ABAX mot nya höjder.

– Ja, vi flyttar in på två våningsplan i det nya Koppartorget i Kopparlunden. Det kommer att bli riktigt bra, säger Mathias Eliasson.

Emir Smajic och Karwan Safari firar VSK:s mål under den lyckade fjolårssäsongen som till slut gav ett Superettan-kontrakt. ”Det känns kul att ha varit med från början av den resan när det byggdes upp något nytt till att i år får vara med och stötta klubben i Superettan”, säger Mathias Eliasson. Foto: STEFAN LINDGREN

Sponsrar Ajax i Nederländerna

Även internationellt har ABAX ett stort engagemang inom idrotten som sponsor. I Nederländerna är företaget bland annat med och stöttar storklubben Ajax. ”Edwin van der Sar (gamle stormålvakten, reds. anm.) var med och klippte bandet när vi invigde kontoret i Amsterdam”, säger Mathias Eliasson.

I norska Larvik, där huvudkontoret ligger, sponsras fotbollsklubben Fram och i Danmark och Köpenhamn är det FC Köpenhamn som gäller.

Ett steg längre har företaget tagit i England där League One-klubben Peterborough FC:s hemmaarena numera heter ABAX Stadium. ”Vi har kontoret på ena kortsidan på arenan”, berättar Eliasson.

Även på individuell nivå finns ABAX med och sponsrar. 20-årige Västeråsbrottaren Albin Olofsson får ekonomisk stöttning mot sitt mål att bli bäst i världen. Foto: Stefan Lindgren

ABAX Talents

ABAX finns även med och sponsrar individuella, talangfulla idrottare. ”Det är ganska nytt, vi började med det förra året”, berättar Mathias Eliasson. I Västerås är det 20-årige brottaren Albin Olofsson som får ekonomisk stöttning i sin hårda satsning mot världstoppen.

Sponsrar Ajax i Nederländerna

Även internationellt har ABAX ett stort engagemang inom idrotten som sponsor. I Nederländerna är företaget bland annat med och stöttar storklubben Ajax. ”Edwin van der Sar (gamle stormålvakten, reds. anm.) var med och klippte bandet när vi invigde kontoret i Amsterdam”, säger Mathias Eliasson.

I norska Larvik, där huvudkontoret ligger, sponsras fotbollsklubben Fram och i Danmark och Köpenhamn är det FC Köpenhamn som gäller.

Ett steg längre har företaget tagit i England där League One-klubben Peterborough FC:s hemmaarena numera heter ABAX Stadium. ”Vi har kontoret på ena kortsidan på arenan”, berättar Eliasson.

ABAX Talents

ABAX finns även med och sponsrar individuella, talangfulla idrottare. ”Det är ganska nytt, vi började med det förra året”, berättar Mathias Eliasson. I Västerås är det 20-årige brottaren Albin Olofsson som får ekonomisk stöttning i sin hårda satsning mot världstoppen.

Powered by Labrador CMS