Att se på digitalisering som ett högerben

I dessa dagar talas det vitt och brett om vikten av att digitalisera. Man kan inte slå upp en tidning utan att mötas av feta rubriker som handlar om att ställa om till den nya tekniken och många ställer sig frågande, vad handlar det egentligen om?

Publicerad

Vänsterben och högerben

För att prata om omställning så bör vi rimligtvis ha ett ”nu”, det vi gör i våra bolag varje dag, den befintliga verksamheten. Det vill säga ett företag eller organisation som producerar varor eller tjänster på ett redan etablerat och inarbetat sätt. Hos oss brukar vi kalla det vårt vänsterben, den huvudsakliga affären, det vi lever på idag.

Samtidigt måste vi tänka på och planera för framtiden. Vi har aldrig någonsin stått med så osäkra planer inför framtiden som nu. Snabba förändringar, spelplaner som hela tiden byggs om. Till det en ständig ström av nya digitala instrument som skapar stress ute i organisationerna. Vi ska lära om och lära nytt, samtidigt som vi skall klara av dagens arbetsbörda.

Men det är nödvändigt att tänka på hur vår affär kommer att se ut i framtiden. Frågor som: Vad händer i omvärlden, vad gör våra konkurrenter och finns det någon disruptiv uppstickare som kan ta vår affär? blir rent av existentiella för många bolag (Vi minns alla vad som hände med räknemaskinstillverkaren Facit?). Att planera och agera inför framtiden är avgörande. Vi kallar det vårt högerben.

Men att implementera ny teknik som robotar, IOT och AI (Internet of Things, eller Artificiell Intelligence) i en befintlig verksamhet kan ha sina utmaningar. Medarbetarna har olika digital mognad inom IT och digitalisering. Vissa medarbetare hoppar entusiastiskt på tåget medan andra betraktar den nya tekniken med skepsis. Men det är nödvändigt att delta i utvecklingen. Både som bolag och medarbetare.

Strategigap

Samtidigt som medarbetare stångas med oro inför framtidens förändringar på arbetsplatsen, trycker ledningen ofta på för en snabb förändringstakt. Det bildas en lucka mellan ledning och personal som måste överbryggas. Inom managementvärlden kallar vi det ett strategigap.

Strategigapet måste överbryggas så att alla arbetar åt samma håll, ser samma hinder och enas om vägen fram, för att kunna nå samma mål. ”Om du inte vet vart du ska, så spelar det inte heller någon roll vilken väg du tar”, sa L Carroll 1865.

Vad vi vill uppnå med digitalisering är olika för olika bolag, men någonstans handlar det förstås om affärsnytta. I den tillverkande industrin, till exempel, pratar man om att minska oplanerade stopp i produktionen, jämna ut arbetsbelastningen i en produktionslina och förbättra kvaliteten. Det ger affärsnytta genom kortare ledtider, högre kvalitet och förbättrad produktivitet. Då konkurrenterna med största sannolikhet också digitaliserar, blir det nödvändigt att digitalisera om affärsnyttan skall bibehållas.

Det är en utmaning att parallellt driva ständiga förbättringar i sin befintliga verksamhet samtidigt som man utvecklar nya processer för morgondagens affär, som att implementera ny teknik. Att effektivt hantera denna tvåbenthet ökar sannolikheten för framtida framgångar.

Bolag och organisationer har aldrig någonsin stått med så osäkra planer för framtiden som nu. Vi saknar kontroll samtidigt som det finns oändliga möjligheter att skapa nya kundvärden. De flesta bolag känner till strategigapet samt har en strategi och handlingsplan för digitalisering, men vår bild är att det är förändringskulturen som avgör om det händer på riktigt.

Powered by Labrador CMS