Så ska restiden förkortas för tågresenärerna i länet

Region Västmanland vill att ett mötesspår på Bergslagspendeln mellan Ramnäs och Brattheden ska byggas. På onsdagen gav regionstyrelsen regiondirektören i uppdrag att teckna en avsiktsförklaring för projektet.

Publicerad

– Med ett mötesspår kan vi korta restiden på sträckan mellan Västerås och Fagersta till 49-50 minuter. Förutom att resenärerna får kortare restid innebär det också att vi kan använda våra tåg effektivare, säger regionrådet Tommy Levinsson (S).

Ett mötesspår gör det möjligt för tåg att mötas mellan stationerna på enkelspåriga järnvägar.

Förutom mötesspår omfattar projektet:

✔ Byte av ställverket Hallstahammar-Ängelsberg.

✔ Trimning av bomanläggning i Hallstahammar och Surahammar.

✔ Skydd mellan spår och anslutande spår i Brattheden.

✔ Förbättring av stationsmiljöerna för resenärer.

Avsiktsförklaringen reglerar ansvarsförhållanden och finansiering av projektet mellan Region Västmanland, Trafikverket och Bergslagspendelns intressegrupp.

Bergslagspendeln är Trafikverkets namn på järnvägslinjen Ludvika – Smedjebacken – Fagersta C – Kolbäck.

År 2009 går det regionaltåg varje timme Fagersta-Västerås, och varannan timme Ludvika-Fagersta (som fortsätter mot Västerås). Turtätheten avser arbetsdagar, medan de på helgdagar går mer sällan. Tågen kör under namnet och biljettsystemet Tåg i Bergslagen, ett samarbete mellan flera länstrafikbolag och med operatören SJ.

Tågen trafikerar inte Kolbäck utan går direkt mot Västerås via ett förbindelsespår mot Mälarbanan utanför Kolbäck.

Powered by Labrador CMS