Bo Bäckström, Systemchef på Axfood, och hans kollega Anders Sigfridsson på Axfood IT testar digitalt kvitto i en av Hemköps testbutiker. Här ihop med Åsa Domeij, hållbarhetschef. Foto: PRESSBILD

Matjätten inför digitala kvitton

Under året kommer kunderna hos Axfoods butiker, bland annat Hemköp och Willys få frågan om de vill ha ett vanligt kvitto eller ett digitalt kvitto.

Under första halvåret 2018 kommer matjätten Axfood med butiker som Hemköp och Willys att införa digitala kvitton i kassan.

Arbetet startade under hösten med ett antal utvalda butiker i ett pilotprojekt. Försöket föll väl ut och nu väljer Axfood att införa digitala kvitton i sina butiker.

– Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood.

För kunderna innebär det alltså att det vid kassan kommer ställas fråga om hur kvittot ska levereras, digitalt till mobiltelefonen eller skrivas ut som vanligt.

Branschorganisationen Svensk Handel har i en undersökning kommit fram till att det i Sverige skrivs ut 1,7 miljarder kvitton varje år, vilket motsvarar 60 000 träd.

Powered by Labrador CMS