Många av de tillfrågade ger VL höga betyg. Foto: Kim Norman/VL:s bildarkiv

Bussiga betyg från resenärer i Västmanland

Det är enkelt att åka buss med VL – det tycker i alla fall 84 procent av de tillfrågade för Västmanlands del i Kollektivtrafikbarometern. Samtidigt är Västmanlänningarna mindre nöjda nu än för ett år sedan med sin lokaltrafik.

Publicerad

Många av de tillfrågade ger VL höga betyg på frågorna ”Det är enkelt att åka med VL” och ”Det är enkelt att köpa biljetter och kort”. 84 procent av de tillfrågade resenärerna gav betyget 4 eller 5 på en femgradig skala på de frågorna. VL ligger på en andraplats i jämförelse med övriga Sverige.

– Vi ser att våra satsningar på kollektivtrafiken i länet ger resultat. Ett exempel är de digitala betallösningar vi utvecklar, säger Tommy Levinsson (S) ordförande i Kollektivtrafiknämnden i ett pressmeddelande.

Lite sämre betyg får VL när det kommer till hur informationen fungerar. På frågan om information vid trafikstörningar är det endast 49 procent som är nöjda. På frågan om hur nöjda resenärerna är sammanfattningsvis med VL så minskar resultatet från 78 procent 2016 till 74 procent 2017.

– Vi är både ödmjuka och stolta inför att vi får höga betyg och bra placering i jämförelse med våra kollegor i branschen. Vi vet att det finns områden vi behöver ta tag i och utveckla vidare, som informationen vid trafikstörningar. Det är viktigt att vi fortsätter upprätthålla en god kvalitet och att våra resenärer även fortsättningsvis känner förtroende för VL, säger Arne Andersson, förvaltningsdirektör på Kollektivtrafikförvaltningen Region Västmanland.

Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam undersökning som mäter resvanor, kvalitet och service. Varje månad intervjuas ett statistiskt urval av svenska folket i åldrarna 15–85 år om sin syn på kollektivtrafiken i ett tjugotal frågeområden. Ca 1 200 invånare i Västmanland har intervjuats i undersökningen 2017.

Powered by Labrador CMS