En idé om en monstersoptunna som sväljer allt som annars hamnar på marken hade Luna Innala, Linnea Stenberg och Meiqi Liu. Foto: Helena Andersson×1 / 4Visa bildtextBild 1 av 4

Så kan Västerås bli hållbart i framtiden

Hur ser ett hållbart Västerås ut 2030? Skolelever i Västerås visade på tisdagen upp sina visioner när de ställde ut på Mälardalens högskola.

Publicerad

De tio utställningarna – från sammanlagt tre skolklasser från olika gymnasie- och högstadieskolor i Västerås – handlade om hur man i framtiden ska få ett mer hållbart Västerås bland annat ur miljösynpunkt.

Shila Rezai, Ameen Waleed och Julius Westling från Carlforsska gymnasiet hade som förslag att flytta centralstationen till en bättre plats.

– Om de ändå ska bygga om stationen så varför inte välja en plats mer centralt i staden, menar de.

Förslaget från gruppen är i stället i närheten av Korsängsgärdet/Sandgärdet.

– Där finns redan järnvägsspår och det ligger bättre till i staden, de stora områdena runt omkring skulle vinna på det, det skulle gå smidigare, snabbare och vara mer miljövänligt, säger de.

Carlforsskaeleverna tycker att projektet varit bra.

– Det är kul att försöka göra något för staden man bor i, speciellt långsiktigt.

Vid en färgglad modell av en soptunna står Luna Innala, Linnea Stenberg och Meiqi Liu från Entréskolan. Deras idé är att göra soptunnor mer effektiva och attraktiva.

– Nu ser våra soptunnor så tråkiga ut, vi tänkte att det skulle bli roligare och bättre för miljön att slänga soporna i vår monstertunna för att på så sätt minska nedskräpningen.

Tunnan skulle också fördela skräpet så att det tog mindre plats och vara uppdelad i tre olika fack.

– Det ska finnas fack för plast, papper och övrigt. Lägger man skräp i fel avdelning så ska det finnas en sensor som med ett ljud talar om att man lagt fel, säger de.

Ett annat förslag var bland annat att se till att kommunen skaffade solcellsdrivna laddstationer på olika ställen i staden.

Ännu ett var att minska förbrukningen av papp- och plastmuggar genom att man byter ut dem mot medhavda muggar.

Efter utställningen hade eleverna möjlighet att mingla med bland andra politiker och tjänstemän och lyssna till korta forskarföreläsningar. Under eftermiddagen skedde även rundabordssamtal mellan eleverna själva och de inbjuda tjänstemännen och politikerna och det fanns en panel som svarade på elevernas frågor.

Utställningen arrangerades i samarbete med Naturskolan Asköviken och Stadsbyggnadsförvaltningen.

Powered by Labrador CMS