Anne-Lie Hallkvist driver företaget Märkbara Bröllop och Tillfällen. Foto: Sofie Tejre

Proffset Anne-Lie hjälper dig planera inför drömfesten ​

Bröllop, födelsedagsfest, dop. Alla fester kräver sin planering. Anne-Lie Hallkvist är namnet bakom företaget Märkbara Bröllop och Tillfällen, och hon är proffs på planering av fest.

Publicerad

Anne-Lie Hallkvist är bröllopskoordinator och bröllopsdesigner och driver Märkbara Bröllop och Tillfällen, där honframför allt jobbar med att arrangera bröllop. Hon har drivit företaget i två år och märker en ständigt ökad efterfrågan från brudpar att ta hjälp med planeringen av sitt bröllop.

– De flesta jag träffar är bra på att planera, men de vet inte hur eller var de ska börja, säger hon.

Är det något man ofta missar när man planerar sitt bröllop eller annan fest?

– Något som de allra flesta glömmer bort, och kommer på i sista stund eller efter festen till och med, är städningen. Vem städar? Vem städar lokalen?

Här kommer hennes bästa tips på vad du inte får glömma när du ska fixa din drömfest:

1. Boka i tid

Finns det någon speciell lokal du vill ha för din fest, eller är det någon speciell person du vill ska medverka på ett eller annat sätt? Se till att boka i tid, många gånger mer än ett år i förväg.

– Jag brukar säga att när det handlar om speciella platser och personer så gäller det att vara ute i god tid: Behöver du boka upp en leverantör som är en person, det kan vara om du vill ha en speciell florist, en speciell frisör eller en speciell fotograf – då måste du vara ute i god tid. Man kan egentligen inte vara för tidigt ute. Så fort du bestämt lokal och datum, skicka ut ett save-the-datekort. Det kan man göra ett år innan, säger Anne-Lie Hallkvist.

2. Gör en budget

Att veta hur mycket kalaset kan och får kosta är bra eftersom det skapar struktur för all annan planering. Så börja göra en budget – tidigt.

– Många tycker det är tråkigt, men budget är en bra grej, det kommer man inte ifrån. När man får koll på budgeten får man också svar på frågan hur många man ska bjuda, säger Anne-Lie Hallkvist.

3. Bestäm ett tema – och håll dig till det

Att ha ett tema på festen kan hjälpa dig att hålla ihop allt, och även sortera bort det du inte ska ha med på ditt bröllop eller 40-årsfest.

– Jag brukar tipsa om att man kan ha en känsla eller ett favoritresmål som tema. Har du ett tema så blir det mycket enklare när man ska bestämma allt annat. Försök att tänka ”vad tycker vi om”, istället för hur det brukar vara, och försök få med det i allt från mat och fest till dekorationer, säger hon.

4. Be om hjälp

Att planera en fest är ett stort projekt och du kommer att behöva hjälp på vägen, för att undvika att stå där och vara helt slutkörd när det är dags för själva festdagen. Anne-Lie ger rådet att om man har råd, ta hjälp av en koordinator som kan strukturera upp allt.

– Det är inte bara för att det är mitt yrke utan för att det blir så mycket lättare. Men har man inte den pengen, försök att be vänner och släktingar om hjälp. Hellre att man har flera som hjälper till med små saker än att lägga för mycket på en och samma person.

5. Lista upp allt

Ordning och reda är en nyckel till att lyckas med festen. Ha en lista på alla leverantörer och kontaktuppgifter till dem samlade på ett och samma ställe.

– Man kan ha ett excel-ark, en pärm eller en bok som är för planeringen. Men viktigt är att ha det samlat på ett och samma ställe, säger hon.

6. Våga sålla bort under tiden

När du planerar ditt bröllop eller din fest är det lätt att vilja ha allt fint man stöter på längs vägens gång. Men har man ett tydligt tema, kan man alltid gå tillbaka till det.

– Var strikt med temat, har man bestämt sig så sållar man bort det som inte passar in. Det är klart att man kan kompromissa också, men inte med allt, säger Anne-Lie Hallkvist.

Powered by Labrador CMS