Rekordår. Johan Björkman och Christoffer Tilstam från Kokpunkten i actionbadets nya barnland. Foto: Jonas Edberg

Nytt rekord för Kokpunkten – siktar på 200 000 besökare

Kokpunkten går mot ett nytt besöksrekord. Fram till i mitten av december hade 190 000 personer besökt actionbadet. Det är mer än 20 000 fler än under hela 2016. Nu siktar ledningen på att passera ”drömgränsen” på 200 000 besök. – Årets avslutas med jullov, så det är inte omöjligt, säger verksamhetschef Johan Björkman.

Publicerad

Vi vill att de ska förstå vilken häftig turistattraktion som faktiskt finns här

Kokpunktens första helår (2015) besökte 147 000 personer badet. I fjol ökade siffran till 168 000 besökare. Nu är det nära att de passerar 200 000 besök.

Det här är en utveckling som actionbadets ledning är mycket glada över.

Förklaringen till det ökande antalet besökare är främst Kokpunktens rykte ute i landet. Cirka 80 procent av besöken görs av personer som inte bor i Västeråstrakten. Allra flest kommer från Stockholmsområdet.

– Cirka hälften av de hitresta kommer från Stockholm. Det betyder att det är fler stockholmare än västeråsare som kommer hit för att bada, vilket är helt fantastiskt, säger Johan Björkman.

De hitresta besökarna kommer främst på helger och skollov. Det här gör att badet är lite lugnare på vardagar. Därför har Kokpunkten satsat på att locka till sig lokala besökare mitt i veckorna.

– Det är dom vi vill locka hit nu. Inte minst på vardagarna när vi har lägre priser. Vi vill att de ska förstå vilken häftig turistattraktion som faktiskt finns här.

Hur jobbar ni för att få västeråsarna att komma oftare till badet?

– Vi försöker med olika kampanjer och aktiviteter. I år har vi bland annat satsat på ”barnen på köpet” och kvällsbiljetter. Nästa år kommer det nya erbjudanden för att öka antalet gäster på vardagarna.

Under året har Kokpunkten även fått en ny granne i det omtalade hotellet Steam. Hotellets attraktionsvärde har redan smittat av sig på badet och under nästa år hoppas Johan Björkman att hotellet ska generera cirka 10 000 badgäster till Kokpunkten.

Hur har ni märkt av att Steam Hotel har öppnat?

– Framförallt är vi inte lika ensamma här i området. Sedan har vi sett en tydlig effekt under loven. Under höstlovet var cirka 2 500 av våra totalt 12 000 besökare såna som bodde på hotellet.

Till nästa år hoppas badledningen kunna fortsätta ökningen av gäster med 10 procent. Som ett led i det har man planerat en del nya satsningar. Bland annat kommer den digitala tekniken att uppdateras så att den visuella upplevelsen för badgästerna ska bli ännu häftigare. Dessutom ska relaxen få en rejäl uppfräschning.

Under 2018 kommer tekniken i Kokpunkten uppdateras för att göra den visuella upplevelsen ännu starkare. Foto: Kokpunkten
Powered by Labrador CMS