Moderaten Susanne Henning Aihonen reagerar på att patienter anser sig ha fått respektlösa svar från läkare. Foto: Arkivbild

Kritik mot respektlösa svar till patienter

Ortopedkliniken på Västerås sjukhus har fått ett ökande antal klagomålsärenden i Patientnämnden rörande otydliga, svårtolkade och respektlösa svar på patientärenden. Detta har fått moderaten Susanne Henning Aihonen att reagera.

  • Publicerad 16:08, 19 apr 2017

– Många patienter känner sig osäkra på den information de fått och uttrycker att Ortopedkliniken i olika avseenden utryckt sig kränkande och nervärderande. Patienterna menar också att de fått obegripliga avancerade svar skrivet på så kallat läkarspråk, säger Susanne Henning Aihonen, ledamot i regionfullmäktige.

Susanne har därför ställt en interpellation om detta i regionfullmäktige. Hon vill att frågan uppmärksammas och att rutinerna förbättras.

– Alla patienter måste kunna förvänta sig att få ett bra svar som riktas direkt till patienten, utformat på ett språk som man kan förstå. Det borde vara självklart att verksamheten bör kommunicera på ett respektfullt och bra sätt som inte kan tolkas nedlåtande, säger Susanne Henning Aihonen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.