Retrocyklar. Adam Brännström och Paul Wilskier på varsin Wattitud-cykel. Foto: Jonas Edberg

Generalagenter för "drömcykeln"

För någon vecka sedan utsågs elcykeln till årets julklapp. Samtidigt har regeringen infört en statlig subvention för cyklar med elmotor. Två nyheter som verkligen kom i rätt tid för Västeråsföretaget Street Velocity AB som sedan i somras är generalagent för de belgiska elcyklarna Wattitud

Historien bakom Wattitud-cyklarna i Västerås startade en sen kväll på Mallorca tidigt i våras. Adam Brännström och hans hustru hade ätit en sen middag och var på väg tillbaka till hotellet. De fick då syn på några cyklar som fångade deras uppmärksamhet.

– Vi stannade till och tänkte; vad är det där?, säger han.

Efter att ha pratat med cyklisterna fick de reda på att hojarna var tillverkade av det belgiska företaget Wattitud.

Väl hemma i Västerås tog Adam kontakt med företaget och inledde förhandlingar om att få sälja cyklarna i Sverige. Och i somras var allt klart.

– Vi hoppade in i bilen och körde ner till Belgien. Där skrev vi på ett kontrakt som gör oss till generalagenter för Wattitud-cyklar i Sverige, Norge, Finland och Polen. Sedan packade vi in fyra cyklar i bilen och körde hem. Fler fick vi inte plats med i bilen, säger Adam och skrattar.

Vad var det du föll för när du såg cyklarna?

– Vanligtvis är en cykel bara en cykel och inget mer. Det finns oftast ingen charm i dom. När det gäller bilar och båtar tänker man även på att ögat ska få njuta. Det är just vad man har gjort med de här cyklarna – de är rent ögongodis.

– Sedan kommer man till nästa nivå när man cyklar på dom. Tillverkarna har verkligen lyckats få ihop design med komfort.

Cyklarna är konstruerade med drivningen bak och motorn är på 500 watt men är strypt ner till godkända 250 watt, vilket gör att man får mer kraft i accelerationen är vad man normalt får på elcyklar.

Cyklarna innehåller handgjorda detaljer vilket förstärker vintage-känslan. Flera av modellerna är dessutom utrustade med breda däck. Effekten av det är det många som missuppfattar.

– Man tänker sig att det blir klumpigare med bredare däck, men så är det inte. Istället är det en trygghetsfaktor som gör att fästet blir bättre.

En teknisk finess är att det även finns USB-uttag så att man kan ladda mobilen när man cyklar.

För att jobba med cyklarna har man startat företaget Street Velocity AB och tillsatt västeråsaren Paul Wilskier som vd. För honom kom nyheterna om att elcykeln utsetts till årets julklapp samt regeringens satsning på en elcykelpremie där konsumenterna får 25 procent tillbaka om de köper en elcykel, som gåvor på posten.

– Vi blev väldigt glada – förstås. Det är en boom kring elcyklar just nu. Intresset är otroligt. Svårigheten i branschen just nu är att ha tillräckligt många cyklar i lager för att möta efterfrågan.

I Wattituds fall har företaget ett lager i Västerås. Om man som västeråsare beställer en cykel via nätet kan man hämta ut den redan samma dag.

Kunder från övriga landet får sin cykel redan nästa dag om man beställer innan klockan 12.

Hur mycket cyklar ni själva?

– Vi cyklar jämt! När vi är i Västerås cyklar vi överallt, säger Adam och Paul.

– Och om jag åker till Stockholm så tar jag med cykeln och cyklar dit jag ska, säger Paul Wilskier.

Vanligtvis är en cykel bara en cykel och inget mer. Det finns oftast ingen charm i dom.

Resecykel. Den mindre modellen E-Bob går att vika ihop för att lättare tas med på resan.
Powered by Labrador CMS