Talesperson. Håkan Slagbrand är en av de 238 båtägarna som strider för att få tillbaka gratis parkeringsplatser i anslutning till bryggplats. Lögarängshamnen är en av tre hamnar som avgifts belagts sedan 2016. Foto: Sandra Fonnisson

”Det är vi som får ta den ekonomiska smällen”

Det råder en konflikt mellan båtägare och Västerås stad. Över 230 båtägare är missnöjda med att parkeringsplatser i anslutning till bryggplatser i tre av stadens hamnar numera är avgiftsbelagda.

Publicerad
Jazmin Pettersson är tekniska nämndens ordförande. Foto: Sandra Fonnisson

Vintern 2015 beslutade tekniska nämnden vid Västerås stad att avgiftsbelägga parkeringsplatser vid Lögarängs- Kraftverks- och Öster Mälarstrandshamnarna.

Håkan Slagbrand är en av båtägarna som drabbats av höjningen. Han menar att parkeringsavgifterna inte borde läggas på båtägarna. En åsikt som får stöd från mer än 230 andra båtägare som sällat sig till Facebookgruppen, vilken strider för rätten till gratis parkeringsplats för bryggplatsinnehavare.

– Politikerna borde ha insett konsekvenserna av vilken betydelse parkeringsavgiften får för oss, men det har man inte gjort. Vi som hyr bryggplats känner att vi har fått ta den ekonomiska smällen för att kommunen behöver få in mer pengar, menar Håkan Slagbrand.

Han har arrenderat samma bryggplats på Öster Mälarstrand sedan 1985. Att parkera bilen i närheten har varit gratis fram till förra säsongen, då denna del av hamnen belades med gul zon. En åtgärd som enligt Slagbrand inneburit en kostnadsfördubbling för de båtägare som har hamnat i liknande situation.

– Vi ser det som oacceptabelt att vi får betala för andras problem. För det är så vi upplever det. Att båtägarna straffas för att de som har parkeringshus ute på Öster Mälarstrand inte fick kunder. Eftersom de boende parkerade gratis på de platserna vi använde. Det finns fortfarande hamnar med bryggplatser som inte har avgiftsbelagts så vi vill att man återställer de här tre hamnarna så som det var tidigare, säger Håkan Slagbrand.

Han har även undersökt möjligheten för Västerås stad att göra en så kallad återställare så att parkeringsplatser för de med bryggplats blir gratis genom ett samarbete med parkerings-appen Easy park. Slagbrand menar att om varje bryggplats får en egen mejladress från kommunen så skulle den kunna användas för att registrera registreringsnumret på den bil som hör ihop med bryggplatsavgiften.

– Förhoppningen är att nämnden för idrott och friluftsliv ska ta sitt förnuft till fånga och anamma vårt förslag. Visst kan vi förstå att saker kan förändras och att kommunen behöver reglera p-platserna. Men våra önskemål är att en betald bryggplats betyder att ett fordon i mån av plats ska få stå avgiftsfritt i anslutning, säger han.

Är det inte rimligt att tekniska kontoret tar ut parkeringsavgifter för alla som parkerar i området?

– Så länge de undantar de som har bryggplats. Så länge det finns gratis platser för oss med bryggplats. Som läget är nu upplever vi att Västerås stad inte varit ärliga med sina avsikter utan låter båtägare bli dubbelt beskattade, säger Håkan Slagbrand.

"Vi ska behandla alla invånare lika "

Ärendet kring parkeringsavgifter för de som hyr bryggplats har behandlats både av tekniska nämnden – som ansvarar för parkeringsplatser – samt av nämnden för idrott och friluftsliv, bryggplatserna. Västerås Tidning träffade ordföranden för de båda nämnderna för att få svar hur de ställer sig till kritiken från båtägarna.

– När Öster Mälarstrand stod klart fanns ingen reglering av parkeringen och eftersom boende där valde att ställa bilarna på gatan och inte i parkeringshusen var vi tvungna att införa parkeringszoner. Detta för att kunna underhålla gatorna, då till exempel snöröjningen påverkades väldigt mycket när det stod bilar överallt, säger Jazmin Pettersson (S), ordförande för tekniska nämnden, och fortsätter:

Hans Stergel, ordförande för nämnden för idrott och friluftsliv. Foto: Sandra Fonnisson

– När Lögastrand öppnade hände samma sak, det blev lite vilda västern när besökare parkerade, innan vi började reglera. Västerås har förändrats under åren och parkeringsplatserna med den. Vi är många människor som ska samsas om de ytorna som finns och det ligger i tekniska nämndens åtagande att se till att alla västeråsare har tillgång till parkering. Vi kan inte ta särskild hänsyn till olika grupper som till exempel de som har båt, för i så fall skulle vi behöva göra undantag för många flera grupper.

Inte heller Hans Stergel, ordförande i nämnden för idrott och friluftsliv, ser några möjligheter att möta båtägarnas krav.

–Det går inte att åberopa hävd i det här fallet eftersom Västerås idag en Mälarstad vänd mot vattnet och vi kan inte erbjuda en särskild grupp gratis parkeringsplatser. Det finns ingen regel som säger att båtägare ska få en gratis parkeringsplats till sin bryggplats, säger Hans Stergel ( C).


Powered by Labrador CMS