Västeråstjejens nya racingsatsning – ett vrålåk på 450 hästkrafter

Västerås racingstjärna Emelie Liljeström växlar upp. Nu är 21-åringen klar för V8 Thunder Cars med teamet Bryntesson Motorsport. Den 5 maj sätter hon sig bakom ratten på en Ford Mustang GT med 450 hästkrafter under huven för att köra premiären på Mantorp Park.

– Det här känns jättebra, och det är underbart att ha en hel säsong spikad framför sig. Jag har hela teamet bakom mig, och de har välkomnat mig med öppna armar, säger Emelie i ett pressmeddelande

Karriären har gått i en rasande fart för Västerås racingtalang Emelie Liljeström. För bara fyra säsonger sedan körde hon, med framgång, i relativt okända sportvagnsmästerskapet SPVM.

Men via STCC:s supportklass Clio Cup klev sedan den då 19-åriga Emelie Liljeström under 2015 fram i rampljuset på allvar då hon skrev svensk racinghistoria som den yngsta kvinnliga föraren någonsin i STCC, Skandinaviska standardbilsmästerskapet, och den första svenskan på 16 år. 

Hon körde flera lopp för Team Kia och hade bland annat en privat uppgörelse med prins Carl Philip under premiärhelgen i Skövde.

I fjol körde Västeråstjejen med framgång internationell långloppsracing, vilket gav henne nyttiga erfarenheter.

– Jag var på pallen i alla tävlingar jag ställde upp i förra året, som bäst blev jag tvåa, säger Emelie. Motgångar är något man får lära sig hantera tidigt i karriären, nu fick jag lära mig att hantera framgångar och den erfarenheten tar jag med mig till V8 Thunder Cars.

– Målet för i år är att jag snabbt ska ta mig in i svensk racing igen, komma in i teamet och lära mig hur allt fungerar. Och några pallplatser tänker jag ta på vägen, säger hon i pressmeddelandet.

Teamchefen Tony Bryntesson ser fram emot årets säsong.

– Emelie är en duktig förare med stor potential vilket hon visade på vårt officiella test i höstas, säger han. Hon är en stor talang som har potential att göra mycket bra resultat. Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Emelie.

Årets första officiella test körs i dag på Mantorp Park.

Mer om V8 Thunder Cars

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i amerikanska racingtraditioner – det handlar om muskler under huven och tät racing. För att hålla ned driftkostnaderna och skapa sportsligt rättvisa förhållanden används enhetschassin och enhetsmotorer i V8 Thunder Cars. Motorerna, V8:or på 450 hästkrafter, tillverkas av General Motors racingavdelning och chassit är framtaget och utvecklat av Howe Racing Enterprises USA och Performance Automotive Scandinavia. Deltagarna kan välja mellan tre olika karosser, Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. V8 Thunder Cars har i sin nuvarande form existerat sedan 1987 (fram till 2012 under namnet Camaro Cup) men klassens anor sträcker sig ända tillbaka till 1975 då Superstar Cup, en klass för enbart Chevrolet Camaro-bilar hade premiär. V8 Thunder Cars fick RM-status 2008 och samma år gick man också över till miljöanpassat bränsle från Aspen. Från och med 2013 har V8 Thunder Cars SM-status i banracing.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.