Lyckad start. Emelie Liljeström debuterade i helgen i V8 Thunder Cars-serien. Med gott resultat. "Det känns som att jag har klivit upp ett steg", säger Västeråstjejen. Foto: Joakim Tärnström×1 / 3Visa bildtextBild 1 av 3

Debut med mersmak för Liljeström i V8 Thunder Cars

Västerås Motorsällskaps Emelie Liljeström har gjort sin debut som förare i den svenska V8 Thunder Cars-serien. Hon gjorde det som sjua och nia på Mantorp Park i helgen. – Jag är nöjd med att jag förbättrade mina tider hela helgen, säger 21-åringen.

Publicerad

För bara en månad sedan blev det klart att Västerås racingstjärna Emelie Liljeström tar nästa kliv i sin karriär – V8 Thunder Cars för teamet Bryntesson Motorsport.

I helgen satte hon sig bakom ratten på sin Ford Mustang GT med 450 hästkrafter för premiärracen på Mantorp Park.

Det slutade med en nionde. och en sjundeplats.

– Man är ju en vinnarskalle så det är klart att jag kanske inte är nöjd med placeringarna. Men det var andra gången jag satt i bilen och jag är nöjd med att hela tiden förbättrade mina tider, säger hon.

I fjol körde Västeråstjejen med framgång internationell långloppsracing – endurance – vilket hon fortsatt med även i år.

– Jag var nere på Spa nyligen och tävlade. Men det är V8 Thunder Cars till 110 procent som gäller. Det känns jättebra att vara tillbaka i svensk racing.

Senast hon körde på svenska banor var säsongen 2015, då det blev några race i STCC.

Nu har hon klart med en full säsong, dessutom i ett starkt team.

– Känns otroligt skönt att ha en hel säsong spikad. Det känns som att jag klivit upp ett steg. Det är helt andra förutsättningar nu.

Västeråstjejen är teamkamrat med 24-årige Mattias Lindberg, som vann hela mästerskapet 2015 och inledde årets säsong med en dubbelseger på Mantorp.

– Vi gick faktiskt på racinggymnasiet i Mjölby ihop och känner varandra bra. Klart han hjälper mig jättemycket med sin erfarenhet från V8-serien, det kunde inte bli så mycket bättre. Otroliga förutsättningar, säger Emelie.

Hon har sin teamchef Tony Bryntessons fulla stöd:

– Emelie är en duktig förare med stor potential, vilket hon visade på vårt officiella test i höstas, säger han. Hon är en stor talang som har potential att göra mycket bra resultat. Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Emelie, säger Bryntesson.

Vilken är skillnaden på att köra denna V8 jämfört med andra bilar du suttit i tidigare?

– Att den har en stel bakaxel är väl den största skillnaden. Det gör att det krävs ett helt annat körsätt i de här bilarna. Man är upplärd att köra så mjukt som möjligt och få farten med sig ut. Här är principen helt enkelt att ju hårdare du kör, desto snabbare går det, haha.

Som mest på Mantorp Parks raksträckor kom Västerås racerdrottning upp i hastigheter uppåt 270 km/h.

Nästa deltävling i V8 Thunder Cars-serien – som förutom att ha SM-status även ingår i nystartade nordeuropeiska mästerskapet NEZ – går i finska Ahvenisto 2–4 juni. Då får Emelie Liljeström även kvinnligt sällskap på banan i form av finländskan Emma Kimiläinen, som hon senast tampades mot i STCC.

Målsättning med säsongen?

– Jag vill ju verkligen vara med tidsmässigt och känna att jag hela tiden förbättrar mig. Sedan hade ju en pallplats fram mot slutet av säsongen varit hur kul som helst, säger Emelie Liljeström.

Det här är V8 Thunder Cars

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i amerikanska racingtraditioner – det handlar om muskler under huven och tät racing. För att hålla ned driftkostnaderna och skapa sportsligt rättvisa förhållanden används enhetschassin och enhetsmotorer i V8 Thunder Cars. Motorerna, V8:or på 450 hästkrafter, tillverkas av General Motors racingavdelning och chassit är framtaget och utvecklat av Howe Racing Enterprises USA och Performance Automotive Scandinavia. Deltagarna kan välja mellan tre olika karosser, Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. V8 Thunder Cars har i sin nuvarande form existerat sedan 1987 (fram till 2012 under namnet Camaro Cup) men klassens anor sträcker sig ända tillbaka till 1975 då Superstar Cup, en klass för enbart Chevrolet Camaro-bilar hade premiär. V8 Thunder Cars fick RM-status 2008 och samma år gick man också över till miljöanpassat bränsle från Aspen. Från och med 2013 har V8 Thunder Cars SM-status i banracing.

Så här körs resterande fem deltävlingar:

2-4 juni Ahvenisto, Finland (ingår i nystartade nordeuropeiska mästerskapet NEZ)

17-18 juni Rudskogen, Norge

8-9 juli Västkustloppet, Falkenberg

25-26 augusti Trailer Trucking Festival, Mantorp Park (NEZ)

15-16 september Final, Ring Knutstorp

Powered by Labrador CMS