Ny plan ska få västmanlänningarna att välja cykeln

Västmanland har fått sin första plan för att förbättra för gång- och cykeltrafikanter i länet. På onsdagen antog regionstyrelsen den regionala gång- och cykelstrategin.

Publicerad

– Att gå och cykla ska vara det självklara transportsättet för kortare resor som kompletteras av kollektivtrafik. Genom att göra det mer attraktivt att cykla och gå är jag övertygad om att andelen hållbara resor kan bli betydligt fler i Västmanland, säger regionrådet Andreas Porswald (MP).

En undersökning visar att i Västmanland tar nästan 60 procent bilen, motorcykeln eller mopeden till arbete eller studier, medan 20 procent cyklar, 10 procent går och 10 procent åker buss eller tåg.

Samtidigt visar Trafikverkets beräkningar att hälften av alla bilresor i tätorterna är kortare än 5 km. Det visar att det sannolikt finns stor potential för att fler skulle välja bort bilen till förmån för miljövänligare och hälsosammare färdmedel.

Men då krävs att det finns bra cykel- och gångvägar med säkra passager till attraktiva platser avskilda från biltrafiken. Det behövs även bättre möjlighet att säkert ställa ifrån sig sin cykel och fortsätta resan med buss eller tåg.

– Genom att främja miljöer som prioriterar cyklister och gående får vi flera positiva effekter: minskning av biltrafik, förbättrad folkhälsa, avlastning av väginfrastrukturen, miljöer som är mer barnvänliga, mindre bullriga och renare, säger Andreas Porswald.

Målet är att antalet invånare som går, cyklar eller åker tåg/buss ska öka varje år. Ökningen ska vara 1 procentenhet för resor till jobb eller skola och 3 procentenheter för alla resor. Om andelen som går eller tar bussen till jobbet på tio år ökar från 10 till 20 procent handlar det om en fördubbling.

Den regionala gång-och cykelstrategin har tagits fram gemensamt av Region Västmanland, Länsstyrelsen i Västmanlands län och Trafikverket Region Öst, i tät dialog med länets kommuner.

Powered by Labrador CMS