Replik: "Hamiltons tolkning är inte bara märklig, den innehåller även flera logiska felslut"

​I en replik till vår debattartikel "Lika barn leker inte bäst" om skolsegregationen, hävdar Ulla Hamilton, ordförande för Friskolornas Riksförbund, att individperspektivet är som bortblåst i Miljöpartiets utbildningspolitik. Vidare påstår hon att vi bedriver social ingenjörskonst på bekostnad av individers valfrihet.

Ulla Hamiltons tolkning är inte bara märklig, den innehåller även flera logiska felslut.

Vi har under en längre tid sett att skillnaderna mellan skolorna ökar. Dagens skolsystem leder till att föräldrarnas utbildningsnivå och bakgrund har blivit allt mer avgörande för barnens skolgång, och skolans kompensatoriska uppdrag har blivit allt svårare att uppnå i verkligheten. Det innebär i förlängningen att vi har ett skolsystem som riskerar att cementera socioekonomiska skillnader.

Enligt OECD är det svenska skolsystemet ett av de mest segregerade i världen och såväl Lärarnas Riksförbund som Lärarförbundet har efterlyst åtgärder för att vända den negativa utvecklingen. Att då, som ordförande för Friskolornas Riksförbund Ulla Hamilton, stoppa huvudet i sanden och kritisera regeringens insatser för att bryta den negativa utvecklingen duger inte. Hon tycker visserligen att det är bra när elever med olika bakgrund möts, men ”det måste ske frivilligt och utan styrning ovanifrån”.

Vi håller inte med. Vi anser att en av regeringens viktigaste uppgifter är att aktivt verka för varje individs möjlighet att söka kunskap och forma sitt liv. Ett fungerande och likvärdigt utbildningssystem är ryggraden i ett demokratiskt samhälle och den främsta garantin för dess välmående. Därför har Miljöpartiet i regeringen prioriterat insatser för att bland annat skapa ett mer rättvist skolvalssystem som främjar en allsidig social sammansättning. Regeringen har, utöver välfärdsmiljarderna, tillfört över 10 miljarder kronor till de skolor som har det tuffast. Fler behöriga lärare och en översyn av köreglerna till friskolor är viktiga åtgärder som regeringen vidtar för att överbrygga klyftorna.

Vi miljöpartister är övertygade om att när skolsystemet dras isär så drabbar det just alla individers likvärdiga möjligheter att växa. Därför behövs ett starkare nationellt ansvar och därför agerar vi för att säkerställa alla barns tillgång till en god och likvärdig utbildning.

Det är inte social ingenjörskonst, som Hamilton påstår. Det är rättvis politik som fokuserar på alla individers rätt att få tillgång till en kvalitativ skolgång. Så nej, individperspektivet har inte försvunnit i miljöpartiets utbildningspolitik. Tvärtom.

Elisabet Knutsson (MP), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson

Markus Lindgren (MP), utbildningspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Västmanland

Powered by Labrador CMS