Foto: MOSTPHOTOS

Öppet brev om tågförbindelserna till och från Stockholmsområdet

Föreningen TIM-Pendlare är en ideell förening med 850 medlemmar som verkar för en bättre situation för pendlare till arbete och studier i Mälardalen. Vi räknar hela Västmanland till Mälardalen. Vi har många medlemmar även utanför Västerås.

Publicerad

Till: Styrelsen för Tåg i Bergslagen, Regionala Trafikförsörjningsmyndigheten i Västmanland; Fagersta kommun, Hallstahammars kommun, Surahammars kommun. Kopia till: Region Västmanland, MÄLAB samt SJ.

Pendling sker idag över betydligt längre sträckor än tidigare. Det är ett uttalat mål hos Mälarregionens företrädare att utsträcka områdena för arbetsliv, studier och bosätt- ning. Det ökar individernas möjligheter, det minskar arbetslösheten och beroendet av överhettade bostadsmarknader. Det är också viktigt att underlätta för företag och offentliga arbetsgivare att rekrytera och behålla kvalificerad personal.

I området uppströms Västerås (kommunerna Hallstahammar, Surahammar, Fager- sta) finns dock uppenbara problem i tågförbindelserna till och från Stockholmsom- rådet. Anslutningarna mellan Tåg i Bergslagen och tågen på Mälarbanan är generellt dåliga. Sedan 2013 är det i regel långa bytestider i Västerås, med mycket förlorad tid för resenärerna. Detta kommer bara delvis att förbättras i den nya tågplan som gäller fr.o.m. december i år. Väntan på tåg blir då med något undantag ca 30 minuter.

Föreningen TIM-Pendlare har i flera år påtalat att kvaliteten i anslutningarna är myc- ket dålig. Det har vi gjort både för Tåg i Bergslagen, SJ och regionens företrädare.

Ett annat problem är giltigheten för de så kallade Movingo-biljetterna, som nyligen införts i Mälardalen för att underlätta resandet. De gäller inte för resande utanför Västerås stadsgräns, det vill säga inte för kommunerna uppströms Västerås. De flesta av de sex län som ingår i systemet tillåter lokalt resande med Movingo i hela länet. Så är det alltså inte i Västmanland. Detta trots att hela länet bidragit ekonomiskt till de förbättringar som genomförs för exempelvis Citybanan i Stockholm. Föreningen anser att giltigheten för Movingo bör omfatta hela länet.

Slutsatsen är att resandet till och från Stockholmsområdet är alltför långdraget, dyrt och obekvämt för att tillåta regelbunden arbetspendling. Detta står i kontrast till det trafikförsörjningsprogram som Västmanland antagit där god tillgänglighet för Stockholm pekas ut som prioriterat mål.

Det gäller bl.a. att underlätta resande från ett område med betydligt högre arbets- löshet än genomsnittet i landet in mot Stockholm där det finns gott om arbete. Föreningen anser inte att dessa goda mål uppfylls idag.

Den 27 oktober hölls ett möte i Fagersta gällande möjligheterna att pendla till Stockholm för boende inom det område som betjänas av Tåg i Bergslagen.

Föreningen anser att de nämnda bristfälliga pendlingsmöjligheterna konkret beror på de prioriteringar och politiska beslut som tagits av styrelsen för Tåg I Bergslagen, VL samt region Västmanland. Finns den politiska viljan kan regionen få en attraktiv tågtrafik in mot Stockholm och på sikt många flera resande.

Powered by Labrador CMS