Mälarhamnarna uppmanar ministern att frysa höjningen av farledsavgifterna

I ett öppet brev uppmanar ledningen för Mälarhamnarna i Västerås och Köping infrastrukturminister Tomas Eneroth att omgående frysa höjningen av lots- och farledsavgifterna: "För klimatets skull, för vägarnas skull, för järnvägens skull och för sjöfartens skull."

Publicerad

För att nå de uppställda klimatmålen behöver godstransporter flyttas över från landsväg till järnväg och våra vattenvägar. Mål och ambitioner finns beslutade på nationell nivå, men också förväntningar från EU och bindande genom klimatavtalet i Paris. Sverige måste göra mer och lämna ett betydligt större internationellt bidrag. Och det börjar bli bråttom.

Går detta att genomföra? Nej och Ja.

Att flytta över godstransporter från landsväg till en redan överutnyttjad järnväg är mindre lämpligt, däremot går det alldeles utmärkt att flytta över gods till våra vattenvägar. Sverige har en lång kuststräcka och insjöfarleder med hamnar som har ledig kapacitet.

Mälarhamnarna i Västerås och Köping är beredda att ta emot betydligt större volymer gods, säkert är det så även i många andra svenska hamnar.

Att flytta över gods från landsväg och järnväg till sjöfarten är bra för miljön. Samtidigt avlastas vägar och järnvägen så att där skapas bättre tillgänglighet för de transporter som inte kan flyttas över till sjöfarten. Överflyttning av gods till sjöfarten är en omvandling som går trögt för att det finns invanda handlingsmönster och förhållningssätt som måste ändras. Ett annat stort hinder som är på väg att införas är höjda lots- och farledsavgifter.

Varför motarbeta lösningen på två problem istället för att införa olika former av styrning; incitament, avgifter och regleringar, som entydigt syftar till överflyttning av gods från landsväg och järnväg till sjöfarten?

För varje tonkm som flyttas från väg till sjö minskar koldioxidutsläppen med 50 %. Räknas de totala externa effekterna in blir reduktionen 70 %. Och det börjar bli bråttom. 2030 ska utsläppen från transportsektorn ha minskat med 70 %.

De aviserade höjningarna av lots- och farledsavgifter som ska träda i kraft i januari 2018 innebär inte bara att den nödvändiga överflyttningen till sjövägen stannar av. Vi har redan exempel på där det till och med går åt andra hållet. Gods som idag lastas på fartyg i en hamn i Mälaren kommer fr. o. m. januari 2018 på grund av de höjda avgifterna istället att köras på lastbil. En oroande utveckling som går helt stick i stäv med de intentioner regeringen har.

Vi uppmanar därför infrastrukturminister Tomas Eneroth att omgående frysa höjningen av lots- och farledsavgifterna. För klimatets skull, för vägarnas skull, för järnvägens skull och för sjöfartens skull.

Powered by Labrador CMS