Tar över som vd. Leif Berg blir ny vd efter att Johan Erberth lämnar posten i företaget. Detta bara månader efter att Johan tagit emot priset som årets företagare vid Guldstänk-galan.

Vinnaren i Guldstänk lämnar vd-posten

Den 15 mars fick Johan Erberth från Mälardalens frukt och grönt kliva upp på scenen på ACC för att ta emot priset som årets företagare i Västerås 2017. – Känslan var helt fantastisk, säger han. Nu blickar Erberth framåt. Vid månadsskiftet lämnar han över vd-posten i företaget för att ge sig själv tid att utveckla nya idéer.

Publicerad

Johan Erberth

Ålder: 52

Familj: Flickvän, samt två barn, 20 och 25 år gamla.

Bor: Irsta, uppvuxen i Skultuna

Övriga företag: Skultuna Brukshotell (delägare), Fräsgubben och Bargrossisten.se

Intressen: Brinner för japanska koikarpar. Jag har ett 30-tal kapar från Hiroshima i en 190 kubikmeter stor damm hemma i trädgården. På somrarna brukar jag starta varje morgon med att bada med fiskarna i dammen.

Mälardalens frukt och grönt startades 1973 av Johan Erberths pappa Sven-Gunnar. Första åren höll företaget till i en källare i ett av höghusen på Bangatan. Sedan dess har verksamheten flyttat ett antal gånger och ligger idag på Hässlö.

Pappa Sven-Gunnar drev företaget i närmare 20 år innan Johan, då 27 år, fick erbjudande om att kliva in i verksamheten.

Men det var ingen guldgruva Johan hoppade på.

Början av 90-talet var en tung period för företaget. Ekonomin var körd i botten och Sven-Gunnar kände att han behövde ta in hjälp för att rädda verksamheten.

– Pappa ringde då till mig och mina systrar och bad om hjälp: ”Jag är helt själv och vet inte vad jag ska göra”. Då sa vi upp oss alla tre och hjälpte honom att starta om verksamheten.

Att jobba ihop med sina syskon visade sig däremot inte vara så enkelt som man kan tro. Så efter några år delade syskonen på sig. Syster Anne-Lie fick ta över Västeråsgurkan, som Sven-Gunnar hade tagit patentet på, och syster Lotta startade Tårtbiten, som bakar glutenfritt bröd.

– Och jag blev kvar som ägare av Mälardalens frukt och grönt tillsammans med min dåvarande fru och mamma och pappa.

För 10 år sedan blev Johan helägare av företaget och har drivit det sedan dess. Och man kan lugnt säga att utvecklingen för företaget har gått åt rätt håll sedan Johan klev in.

1993 hade Mälardalens frukt och grönt sex-sju personer som arbetade i verksamheten och företaget omsatte 13 miljoner. Idag är de 50 personer och omsätter 105 miljoner.

En av förklaringarna är de stora förändringar som branschen gått igenom. Vilket både har skapat utmaningar – och nya möjligheter.

– Från början sålde vi mest mot butiker. Men i slutet av 90-talet gick vi över till att mer eller mindre enbart leverera varor till restauranger. Anledningen var att matkedjorna vid den tiden började skapa egna grossistverksamheter, och därmed slutade handla från oss.

Idag består kunderna till största del av restauranger och förskolor. Den övergången har varit väldigt lyckosam. Inte minst med tanke på hur restaurangmarknaden har exploderat under det senaste decenniet.

– Restauranger överlag har ju utvecklats från lite torftiga lunchställen till att idag hålla hög klass. Många kräver bra råvaror och fina viner och ställer höga krav på det som serveras.

– Förr köpte folk platt-tv och datorer. Men det har alla idag. Istället värderar folk sin tid och lägger pengarna på att gå ut och äta. Man lägger pengarna på sig själv helt enkelt. Och idag är det högklassig mat ute på restaurangerna. Det är häftigt – en jätterolig utveckling.

Dessutom har restaurangerna insett värdet av att erbjuda närproducerade råvaror.

– Det är roligt när restaurangerna skriver att broccolin är från Kärrbo eller att grisen kommer från Nibble gård. Det uppskattas och ses som ett mervärde.

När det gäller sortimentet är Johan och hans medarbetare alltid på jakt efter nya leverantörer att knyta till sig – inte minst lokala producenter.

– Vi vurmar för de små. Men dom är ofta svåra att hitta. Dom är ofta jätteduktiga på sina grejer, men är desto sämre på att marknadsföra sig.

Sedan några år tillbaka har Mälardalens frukt och grönt utvecklat riktigt goda kontakter med producenter nere i Italien.

– Det var som det brukar vara – man halkar in på ett bananskal, så att säga. Det började med att vi fick kontakt med en vinproducent i Abruzzo-regionen tack vare en medarbetare som är från italien. Vi åkte ner och besökte dom och det klickade rejält, berättar Johan.

Vinet öppnade sedan för ytterligare kontakter i regionen och nu tar Johan in även oliver, olivolja, charkprodukter och kvalitetspasta från samma trakt.

Förutom varorna från Italien importerar företaget inga andra varor.

– Vi har jobbat med producenter i andra länder tidigare, men numera jobbar vi bara med svenska. Det är både enklare och snabbare.

Vid månadsskiftet kliver Peter? Johan Erberth av rollen som vd i företaget. Han lämnar då över till Leif Berg som arbetat i företaget under många år.

– Jag ser mig själv som entreprenör, så förutom att jag kommer att arbeta som säljare kommer jag att jobba med att utveckla nya idéer. Bland annat har jag tagit över ett företag som heter Bargrossisten.se. Det är en webbshop som säljer restaurangartiklar som till exempel glas, porslin, ugnar och kylar.

Leif är utbildad inom chark och kom till företaget från Ica för 20 år sedan.

– Han kan allt. Det känns jättebra att han tar över, även om det är lite läskigt att lämna ifrån sig ansvaret.

Det här kommer mindre än två månader efter Johans kanske största framgång som vd för företaget. Vid Guldstänk i mitten av mars fick han kliva upp scenen för att motta priset som årets företagare i Västerås.

– Det var redan overkligt när jag fick veta att jag var nominerad. Och sedan gick jag och vann… Känslan var helt fantastisk! Jag trodde inte att jag skulle ta åt mig så mycket som jag gjorde. Det var väldigt speciellt att få stå på scenen och ta emot priset inför tusen personer.

Vad är framgångsreceptet?

– Vi går verkligen in för att vara rättvisa och försöker ha en uttalad transparens. Det är nog mycket det som det handlar om. Dom som röstat vet att vi är äkta. Det är skönt att kunna leva så hela vägen och att det inte bara är något man säger.

Johan erkänner dock att han inte är någon vidare företagsekonom. Istället har han stor tillit till sin revisor.

– Han är viktig för mig. Jag har väldigt stort förtroende för honom och brukar bland annat fråga honom hur mycket jag ska ta ut i lön. Det får han bestämma.

Den här inställningen har Johan till allt som är svårt – eller tråkigt.

– Jag försöker att inte göra saker som jag tycker är svåra eller tråkiga. Då tar jag hellre hjälp. Därför frågar jag ofta personer som jag litar på när det är sånt som jag inte har full koll på. Det har varit ett koncept som funkar för mig. Man måste förstå att man inte kan allt.

Segervrål. Vid årets Guldstänk-gala fick Johan Erberth kliva upp på scenen för att ta emot priset som Årets företagare. Foto: Henrik Mill

Motiveringen från Guldstänk

Familjeföretaget Mälardalens Frukt & Grönt har sedan starten 1973 växt stadigt. Med högteknologiska investeringar, smart klimattänk, lokal anpassning och hög kundservice ligger de steget före i sin bransch och visar föredömligt hur rätt satsning boostar både verksamhet och miljö.

Hög service. Mälardalens frukt och grönt levererar varor till restauranger sju dagar i veckan.×1 / 5Visa bildtextBild 1 av 5

Johan Erberth

Ålder: 52 

Familj: Flickvän, samt två barn, 20 och 25 år gamla. 

Bor: Irsta, uppvuxen i Skultuna

Övriga företag: Skultuna Brukshotell (delägare), Fräsgubben och Bargrossisten.se

Intressen: Brinner för japanska koikarpar. Jag har ett 30-tal kapar från Hiroshima i en 190 kubikmeter stor damm hemma i trädgården. På somrarna brukar jag starta varje morgon med att bada med fiskarna i dammen. 

Motiveringen från Guldstänk

Familjeföretaget Mälardalens Frukt & Grönt har sedan starten 1973 växt stadigt. Med högteknologiska investeringar, smart klimattänk, lokal anpassning och hög kundservice ligger de steget före i sin bransch och visar föredömligt hur rätt satsning boostar både verksamhet och miljö.

Powered by Labrador CMS