Foto: BILDN

Krönika: Dyrt att köpa billigt

Undertecknad måste medge en viss stolthet över att få bli krönikör i en lokaltidning. I en specialedition under namnet Business, dessutom. Kanske ändå någon fortfarande tycker att den gamle åsiktsmaskinen har något vettigt att framföra? Allt återstår att se, ska i alla fall försöka hålla mig till det jag tror en läsare som du kan tänkas vara intresserad av. Välkommen till en gammal reklamrävs första redaktionella reflektion!

Publicerad

Undertecknad måste medge en viss stolthet över att få bli krönikör i en lokaltidning. I en specialedition under namnet Business, dessutom. Kanske ändå någon fortfarande tycker att den gamle åsiktsmaskinen har något vettigt att framföra? Allt återstår att se, ska i alla fall försöka hålla mig till det jag tror en läsare som du kan tänkas vara intresserad av. Välkommen till en gammal reklamrävs första redaktionella reflektion!

Det är lätt att ibland fundera över vart dagens samhälle håller på att ta vägen. Medias evinnerliga tjat om diverse bubblor påverkar alltifrån börs- till bostadsmarknad. Tillväxt och konsumtion har länge varit mantran.

Den snabba teknikutvecklingen förändrar våra köpmönster radikalt. Postorderbranschen heter numera näthandel och får detaljhandelsjättarna att falla på börsen.

Service, produktkunskap och kvalitet är fortfarande viktigt – ända tills det kommer till själva köpet. Då verkar helt plötsligt bara priset vara viktigt. Det här gäller även för de företag som enbart säljer till andra företag (B2B) eller alla som vill sälja till det offentliga. Dagens upphandlingar missgynnar tyvärr ofta kvalitet, långsiktighet och lokalt engagemang.

City utarmas – är du förvånad?

Inte sällan hör jag kommentarer om att city decimeras på butiker och att något borde göras. Gör det då! Eller är det någon annans ansvar? Ofta tycker vi det. Jag också. Men det minskade butiksutbudet kan inte påföras någon annan än oss själva.

Jag hör hårresande historier om folk som kommer in och provar produkten, åker hem och beställer på nätet för att spara nåt litet belopp och sedan har mage att vilja byta hos den lokala handlaren när storleken ändå blev fel.

Skrönor och handlares outtröttliga gnäll? Jag vet inte vilken typ av handel som är bäst, men konstaterar att nånstans måste service och kvalitet betalas och att vi konsumenter får det vi förtjänar!

Ja, ja – är inte bättre själv

För att undanröja risken att hamna i ett fack bland äldre bittra män känner jag mig tvungen att utlämna mig själv och dela med mig av en historia.

Som de allra flesta är även jag belastad med diverse laster. Jag bär gärna väst. Och jag samlar på gamla förstärkare av varumärket Marantz ifrån 70-talet. Det sistnämnda gör att jag dagligen (minst) besöker sajter som Blocket, Ebay, Hifi Shark och Tradera. Hos den sistnämnda dök den upp – västen jag saknat i hela mitt liv. I precis rätt storlek (C104, skräddarmåttet för en lite längre storlek 54). Till ett utrops-
pris om endast 19 svenska riksdaler plus ynka 25 kronor i frakt. Vilket fynd! (Wish – lägg ner, ni är inte i närheten!). Med glädje betalade jag mina 44 kronor för att sedan glömma detta lilla inköp.

Ett antal dagar senare möttes jag i trapphuset av ett litet vadderat kuvert som inte riktigt gick ner i brevlådan. Hur i helsike kan västen rymmas i detta lilla kuvert, tänkte jag. Du har säkert redan listat ut förklaringen. Västens storlek var C104, men i barnstorleken 104 centilong. Vad säger man? Kanske: Det är dyrt att köpa billigt?

×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2
Powered by Labrador CMS