Ägare. Före detta fotbollsproffset Peter Markstedt och Mikael Arnåsen driver KidsBrandStore. Foto: Lasse Blom

Fotbollsproffset som fortsätter att hitta nätet

Peter Markstedt har spelat hem två SM-guld i fotboll och varit proffs i engelska Premier League. Nu är han tillsammans med kompanjonen Mikael Arnåsen mitt i en ny framgångsrik karriär med webbutiken KidsBrandStore. – Vi har en budgeterad försäljning på 200 miljoner inkluderat våra två butiker.

  • Publicerad 21:15, 27 apr 2017

När Peter Markstedt stod på toppen som fotbollsspelare och tränare infann sig tankarna på en webbutik med barn- och ungdomskläder.

– Jag snackade med min granne Mikael Arnåsen som var inom IT-branschen och han tände till på min idé och blev min kompanjon. Leverantörer kontaktades och när vi hade avtal med cirka 20 stora startade vi sajten kidsbrandstore.se. Det var 2011.

I dag har KidsBrandStore samarbete med 70 leverantörer med namn som Ralph Lauren, Gant, Tommy Hilfiger, Peak Performance och Lyle & Scott i spetsen. De har också tre egna varumärken i samarbete med Pernilla Wahlgren, Laila Bagge samt Charlotte Perrelli i sitt utbud och diskussioner förs med fler.

– Nu är vi en av nordens största leverantörer av ungdomskläder i senaste mode, fortsätter Peter Markstedt. Vi har plockat bort barnkläder och vänder oss nu till ungdomar mellan 8 och 16 år.

KidsBrandStore har en försäljningsbudget på 500 order per dag med ett värde på 500 000 kronor. Samtliga leveranser sker från lagret i Västerås och levereras med Postnord.

– Tack vare eget lager med samtliga våra produkter kan vi erbjuda snabba leveranser, säger Peter Markstedt. Våra kunder sina varor på en till tre dagar.

KidsBrandStore har i dag butiker i Stockholm och Malmö och öppnar inom kort två till. Det finns även planer på en butik i Västerås.

– Det blir en i framtiden, men vi kan inte säga år och datum, säger Peter Markstedt. Men vi har sett en försäljningsökning i webbutiken i de städer där vi har en butik. Jag tror kunden känner mer trygghet i att kunna hämta och lämna sina beställda varor i vår butik. 

KidsBrandStore bygger sina butiker med ett omnikanaltänk, integrerade touchskärmar i inredningen där kunden även kan handla det som finns i företagets e-handel och inte bara det som finns i butiken rent fysiskt. 

– Det ger väldigt stora möjligheter för merförsäljning, menar Peter Markstedt.

Att växa snabbt kostar stora pengar för ett företag. Det gällde även KidsBrandStore som var i behov av kapital för ett par år sedan. Ett riskkapitalbolag valde att satsa drygt 20 miljoner mot 40 procent av aktierna. Resterande 60 procent delas lika mellan Peter Markstedt, Mikael Arnåsen och en mindre investerare.

– Vi har en aggressiv försäljningsplan och ska växa med 100 procent under 2017, förklarar Peter Markstedt. Om fyra år ska vi passera 500 miljoner i omsättning. Vi är för närvarande starkare än någonsin och i kombination med några vinnarskallar ska vi lyckas. Norden är vår främsta marknad men 95 procent av försäljningen sker i Sverige, så det finns att arbeta med.

Allt arbete med webbutiken sker i Västerås. Ett stort lager med inkommande och utgående varor tas om hand varje dag. 

– Vi har en fotostudie med två fotografer och en stylist som plåtar samtliga nya klädesplagg på levande modeller. Det finns också ordermottagare, avdelning för reklamationer för kunder som ska byta storlek, färg med mera, ekonomi- och marknadsavdelning.

Ett av företagets viktigaste rum är pingisrummet där det spelas mästerskap varje vecka. Många av KidsBrandStores anställda är aktiva idrottsmän bland annat från VSK:s dam- och herrbandy samt VSK Fotboll i Västerås och ingen vill ge sig vid pingisbordet. Inte minst Peter Markstedt som har en enorm vinnarskalle.

– För närvarande är jag med och fajtas inom topp-tre på företaget, men vill naturligtvis vara etta.

Om fyra år ska vi passera 500 miljoner i omsättning. Vi är för närvarande starkare än någonsin och i kombination med några vinnarskallar ska vi lyckas

KidsBrandStore

Startat: 2011 av Peter Markstedt
(inköpschef) och Mikael
Arnåsen (vd).

Budgeterad försäljning 2017: 200 miljoner

Butiker: Göteborg och Stockholm

Antal anställda: Totalt cirka 50

Mål: Nordens största webbutik
för barn och ungdomar
med en försäljning på
500 miljoner kronor om
fyra år.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.