Mikael Bergström med sina två succéprodukter. Foto: Lasse Blom

Efter Smartshake – nu är nästa produkt på väg att slå igenom globalt

Mikael Bergström är tillbaka som vd för Smartshake i Västerås. – Vi har jobbat stenhårt med produktutveckling det senaste året och återinvesterat alla vinster i kommande tillväxt.

Publicerad

Smartshake och Herobility har många nyheter och spännande projekt att lansera under 2018.

– Det är fantastiskt kul, Mikael Bergström. Till exempel byter vi ut hela vårt Smartshake sortiment till nya modeller och lanserar en ny logotype under våren. Förra året lanserade vi även ett helt nytt varumärke, Herobility som tillverkar världens smartaste nappflaska och nappar. Responsen från föräldrar och bäbisar har varit fantastisk och nu rullar vi ut Herobility i flera länder.

Smartshake och Herobility ingår i koncernen Smartgroup AB som har vuxit snabbt från 18 till 25 personer.

– Vi är en härlig dynamisk grupp av människor som brinner för företaget, menar Mikael bergström. Personalen har låg snittålder 18 - 45 år, en bra mix med hälften kvinnor och hälften män som tillsammans talar 12 språk flytande.

De har kontor i USA och Sverige (Västerås) där företaget för närvarande har sina största marknader. Smartshake säljer idag sina produkter i 90 länder.

– Vi tror mycket på Kina i framtiden där det finns en jättepotential för våra produkter, menar Mikael Bergström. För närvarande har vi högt fokus på e-handeln som ökar stadigt med hela världen som marknad.

Idén med att utveckla nappflaskor föddes hos Mikael Bergström 2013 när han fick sitt andra barn.

– Som förälder och användare av nappflaskor störde jag mig på de befintliga flaskorna som fanns på marknaden. Ingenting hade hänt de senaste åren sen jag fick mitt första barn 2009. Det blev ofta klumpar i vällingen och dinappen, trång öppning innebar spill av vällingpulver och svåra att diska. Tråkig design och färger. Jag började utveckla en serie babyprodukter som alla är gjorda för bebisens bästa i fokus och för att underlätta vardagen för oss föräldrar. Helt enkelt världens bästa babyprodukter utan kompromisser.

Utvecklade Herobility produkterna för sin dotter.

– När min dotter föddes 2015 hade jag de första prototyperna klara. Jag ville att hon skulle få det bästa och säkraste baby produkterna som finns. Det blev många prototyper innan vi hittade rätt form och vi bägge två var riktigt nöjda. Nu tar hon inget annat än våra produkter.

Herobilitys storsäljare är nappflaskan Herobottle med dubbelt anti kolik system. En unik patentsökt dinapp med ergonomisk form inspirerad av naturen för att passa babyns mun perfekt.

Herobility växer fort i Sverige och internationellt, med egen säljkår. Ekonomi och marknadsfunktioner delas med Smartshake i koncernen. Herobility samarbetar även med World Childhood Foundation som startades av drottning Silvia med syfte att hjälpa utsatta barn i världen.

– Vi har samlat in 200 000 kronor som vi skänkt till Childhood och det är vi superstolta för, säger Mikael Bergström.

Det finns en gemensam nämnare till Mikael Bergströms framgångar med Smartshake och Herobility.

– Vår vision är att utveckla de bästa och säkraste produkterna som finns på marknaden, produkter som fungerar i alla lägen och löser små problem i vardagen hos våra konsumenter.

×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Fakta Mikael Bergström

Född: 1979

Var: Västerås

Familj: Fru tre barn

Äter helst: Min frus spagetti och köttfärssås

Fritid: innebandy och snowboard vara med familjen

Powered by Labrador CMS