Omkörningar. "En omkörning tar fem sekunder, så det är extra kul när jag kör om en gubbe i hatt som sitter och svär åt pojkjäkeln som blåser förbi. För det är ju främst småpojkar som har den här typen av hoj och så jag". Foto: Sandra Fonnisson×1 / 4Visa bildtextBild 1 av 4

Ramona är queen of the road

I maj kom Ramona Nilsson hem till Västerås efter att ha kört över 400 mil ensam genom Europa på sin Yamaha XJ6. En resa full av dramatik och spännande möten.

Publicerad

I maj kom Ramona Nilsson hem till Västerås efter att ha kört över 400 mil ensam genom Europa på sin Yamaha XJ6. En resa full av dramatik och spännande möten.

Hojen är följsam, snabb och lätthanterlig. Man är definitivt en ” King of the road” när man kör den.

Ramona Nilssons motorintresse väcktes tidig via uppväxten med en pappa som var bilmontör. Som 15-åring önskade hon sig en moped något flickor inte gjorde på den tiden.

– 1965 passade det sig inte för en flicka att köra moppe. Så jag köpte min första hoj 2005 och började övningsköra med min son, berättar hon.

Både A och B

När Ramona tog körkort i slutet på 60-talet fick hon både A- och B-behörighet men det var först på 2000-talet som hon började köra MC. Hon gick ett par kurser i SMC, Sveriges Motorcyklisters regi och utvecklades som förare.

– När jag tänker tillbaka på hur jag körde från början undrar jag hur jag överlevde. Jag var så rädd och försiktig då. Och så fort man spänner sig blir cykeln svårmanövrerad. Men jag har utvecklats som förare och vågar man inget så får man ju inte uppleva något.

Från början körde Ramona Nilsson en motorcykel där hon nådde ner med fötterna i marken men 2012 köpte hon hojen som tagit henne igenom Europa.

– Om jag behållit min första MC skulle jag nog inte hållit på motorcyklar idag. Men att köra min Yamaha XJ6 är jättekul. För den är följsam, snabb och lätthanterlig. Man är definitivt en ” King of the road” när man kör den.

Äventyret startade i september

Ramonas Europaäventyr började redan i höstas då hon tog sikte på Murcia-området i Spanien. Under fem veckors tid färdades hon de 365 milen ner och under tiden passade hon på att testa 90 olika viner i distrikten på vägen. Vinprovning är nämligen en annan av Ramonas passioner.

– På väg till Murcia lurade gps:en upp mig på en bergsplatå i Spanien. På den vägen var ett möte nästintill omöjligt, så smal var den. Den var så pass lite trafikerad att det växte buskar upp genom asfalten. En annan obehaglig sak var att det saknades räcken fast det var ett brant stup rakt ned. Det var det värsta vägen jag kört på men det gick ju bra och jag kom fram till slut även om det bara gick i 50, skrattar Ramona åt minnet.

Minusgrader en utmaning

I maj flög hon ned för att köra hem sin övervintrade hoj till Västerås. Förutom en avstickare till Portugal gick färden i sporrsträck under hemresan.

– Jag trodde att jag gett mig av för sent och att det skulle vara för varmt för att köra men det var tvärtom, det var minusgrader vissa morgnar. Så på hemfärden var vädret den största utmaningen. Som tur är har jag elhandtag som är uppvärmningsbara så de har jag kört till 100 procent för första gången.

Totalt körde Ramona Nilsson 841 mil på sin 200 kilo tunga motorcykel med endast två sidoväskor att packa i under sin Europa turné. Den här sommaren blir det små turer med hojen men nästa sommar planerar hon att besöka Tysklands vindistrikt.

– Varje vinter tänker jag ”Nä jag är för gammal för motorcyklar– jag lägger ner". Men så fort jag sätter mig på hojen så känner jag mig som 20 år igen. Mitt råd till andra är att: Våga! De flesta trafikreglerna är de samma här som i de flesta länderna i Europa. Kör med huvudet och fokuserar på den trafiken du är i så kommer allting gå bra. Dessutom känns det fridfullt att komma tillbaka till Sverige. Här är det ju nästan ingen trafik alls i jämförelse med intensiva Europa.


Powered by Labrador CMS