PROVKÖRD. En elbil som ser ut som en bil. Foto: FREDRIK KLEVENHAUS×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Ionic kan bli folkhems-Tesla

Äntligen ser elbilen ut som en riktig bil. Men förarmiljön vittnar om att det är framtidens teknik. Häng med Västerås Tidning i en Hyundai Ionic Electric.

Publicerad

Allt fler eftersöker en elbil. Det är något som Per Andersson på Ove Andersson Bil i Västerås vittnar om. Något har hänt på bilmarknaden.

– För ett år sedan hade vi en i veckan som kom in och undrade kring elbilar. Nu är det flera om dagen, säger Per Andersson.

Nog har det hänt något hos konsumenterna.

Att köra elbil är inte längre en udda hobby för den lokala miljökämpen iklädd fiskarväst och ovårdat skägg. Skämt å sido.

Med Teslas intåg på bilmarknaden har biltillverkarna förstått att en elbil måste se ut som en bil och det gör verkligen Hyundai Ionic.

När Tesla paketerat sina första bilmodeller i premiumsegmentet, med en prislapp närmare miljonen väljer Hyundai en helt annan väg.

Västerås Tidning fick låna en Hyundai Ionic Electric hos Ove Andersson Bil i Västerås för att provköra.

Modellen är en ”ren” elbil, bara en batteribank ger kraft åt elmotorn.

Bekant instrumentmiljö

Förarmiljön är bekant med alla reglage. Men något saknas vid högerhanden. Här finns ingen växelspak!

Växelspaken är ersatt med knappar, här finns parkeringsläge, neutralläge, körläge och back.

Bilen startas med ett knapptryck.

Startas och startas, instrumentpanelen tänds upp och indikerar att nu är allt igång i bilen.

Med ett knapptryck på backen och sedan ett lätt tryck på gaspedalen glider bilen bakåt samtidigt som backkameran visar sin vy på displayen i konsollen.

Ett knapptryck på D – drive, så går det att köra framåt.

Det enda som hörs i bilen är vibrationerna från däcken mot asfalten.

Reagerar blixtsnabbt

Som förare av vanlig bil med bensin- och dieseldrift så är eldriften en väldigt ny och trevlig bekantskap i hur bilen uppför sig på vägen.

Hyundai Ionic tar sig fram mjukt på vägen och reagerar direkt på pedaltrycket.

Detta märks tydligt när bilen kan växlas från ECO-läge till sportläge.

I ECO-läge har displayen en tydlig hastighetsmätare. När vi växlar över till sportläget blir varvtal, eller energiprocent den huvudsakliga mätaren.

Nå, hur uppför sig ett sportläge i en elbil?

Jag väljer sportläget lämpligt på en sträcka där det behövs acceleration. Ett tryck på pedalen och jag känner hur ryggen trycks mot sätet.

Wow! Jag ser mätaren nå 70 kilometer i timmen och vill inte utmana ödet om polisen skulle stå några hundra meter bort.

Per Andersson på Ove Andersson Bil berättade att det var 120 hästkrafter i bilen. Det är ganska svårt att tro.

En förbränningsmotor på 120 hästkrafter hade inte reagerat så direkt som elmotorn gör.

Med batteribanken går det att köra 28 mil. Att sätta sig och köra till Göteborg kräver en extra planering med kartan över laddstationer, men frågan om att de allra flesta klarar sig alldeles utmärkt med 28 mils räckvidd. Det är trots allt Stockholm tur och retur med 8 mils marginal. Vill man köra långt går det att välja en laddhybrid där en liten bensinmotor förser elmotorn med elkraft när batterierna är slut.

Driftkostnaden per mil hamnar på cirka 2 kronor. Prislappen på bilen är från 332 000 kronor och kostar därmed som ”en vanlig bil” där du dessutom slipper servicekostnader för olje- och filterbyte.

Hyundai Ionic kan bli en Tesla för vanligt folk.

Hyundai IONIQ electric

Motor: Elektrisk (AC) synkronmotor, permanentmagnet. 120 hk.

Batteri: 360V Litiumjonpolymer 28/98 kWh/kW

Vridmoment: 295 nm

Växellåda: Automatisk

Förbrukning: Elförbrukning 11,5 kWh/100 km

Hjulupphängning fram samt bak: MacPherson-typ med skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare. Torsionsaxel.

Totalvikt: 1 880 kg

Maxlast: 330-385 kg

Pris: 331 900 kr (Priset på IONIQ electric avser summan efter avdragen supermiljöbilspremie på 40 000 kr.)

Vägskatt: 360 kronor, skattebefriad i 5 år.

Powered by Labrador CMS